De ijzersterke veganist

Tijdens het volgen van een veganistisch dieet, is het raadzaam om goed op je ijzerinname te letten, vooral tijdens de zwangerschap. Mijn zus wees mij op die info. “Prima! Want dat doe ik ook.” was mijn reactie…

Toch wilde ik het eens grondig uitzoeken hoe het nou zit met dat ijzer. Ben ik wel zo goed bezig als ik denk? Ik neem immers veel groente en fruit juist om de ijzerwaarde. En vooral tijdens de zwangerschap stijgt de behoefte aan ijzerinname voor de opbouw van de placenta en de ontwikkeling van je ongeboren kindje.

momanthology.com-veggies-and-fruit-duurzaamheidskompas

Soorten ijzer

Het ijzer dat we halen uit voedingsmiddelen is onder te verdelen in twee soorten, namelijk: heem en non-heem ijzer. Heem ijzer halen we uit dierlijke producten en non-heem uit plantaardige producten zoals groenten en fruit. Heem ijzer wordt vrij eenvoudig door het lichaam opgenomen en non-heem heeft wat hulp nodig van bijvoorbeeld vitamine C.

Vitamine C zorgt ervoor dat non-heem ijzer makkelijker door het lichaam wordt opgenomen. Er zijn echter ook factoren die de opname van non-heem ijzer kunnen bemoeilijken zoals fytinezuur wat voorkomt in granen. Tannines (looistoffen) welke voorkomen in bijvoorbeeld koffie, wijn, thee en druiven en daarnaast het mineraal calcium.

water-strengthsanityhope.blogspot.com2

Bevorderen ijzeropname veganisten

Hier nog een aantal tips voor de veganisten onder ons die bewust om willen gaan met ijzerinname:

1. Neem bij je broodmaaltijd een lekker stuk fruit.

2. Drink bij de maaltijd water met citroen, lekker verfrissend.

3. Besmeer je boterham met appelstroop.

4. Gebruik eens appelazijn als dressing voor de maaltijdsalade.

5. Eet gevarieerd en zorg dat je de benodigde vitamines en mineralen binnenkrijgt.

6. Nuttig voldoende peulvruchten en volkorenbrood.

yummyvegan.tumblr.com-duurzaamheidskompas

Dus kom maar op met die aardbeien op de boterham! 😀 Wat ik zelf erg lekker vind is water met munt en citroen. Drink dit bijvoorbeeld in de ochtend of middag bij de broodmaaltijd, dan weet je in ieder geval zeker dat je iets goeds doet voor de ijzeropname.

Als je creatief en gevarieerd om wilt gaan met je voeding, heb ik hier nog een lijst met lekkere groenten en fruit, alias de vitamine C bommen:

Rozenbottel
Rode paprika
Gele paprika
Peterselie
Witlof
Kiwi
Broccoli
Groene paprika
Spruitjes
Koolraap
Papaja
Rode kool
Aardbeien
Sinaasappel
Citroen

***
Bron: Veganisme.org
Afbeeldingen: yummyvegan.tumblr.com, momanthology.com

Author: Sophia

Communicatie | Schrijver | Keukenprinses | Fan van duurzame gadgets | Verantwoorde cosmetica | Trend watcher op het gebied van duurzaamheid| Mijn kinderen verdienen het beste!

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *