#WhoMadeMyClothes

Morgen is het de internationale Fashion Revolution Day. Vorig jaar voltrok zich er op 24 april een ramp in Bangladesh toen Rana Plaza instortte met als gevolg 1133 doden en 2500 gewonden. Deze mensen verloren hun leven, omdat de grote fashion bedrijven waarvoor ze werkten niet bereid zijn te investeren in een veilige en gezonde werkomgeving. Als een tegenreactie op de onverschilligheid van deze bedrijven, werd de Fashion Revolution Day in het leven geroepen.

Fashion Revolution

Fashion Revolution is een internationale samenwerking van designers, academici, schrijvers, ondernemers en politici die pleit voor een transitie binnen de hele mode keten (fashion supply chain). Met andere woorden, alle processen die aan bod komen bij het het fabriceren, vervoeren en verkopen van kleding items moeten drastisch anders. De meeste bekende merken laten hun producten in ontwikkelingslanden maken, omdat de wetten daar ‘flexibeler’ zijn, zij hun werknemers minder hoeven te betalen én zich minder zorgen hoeven te maken, om bijvoorbeeld bizar slechte arbeidsomstandigheden (check Rana Plaza) die we hier in het Westen niet zouden tolereren.

fashion-revolution-day-2015-duurzaamheidskompas
Wakker worden

Volgens de laatste mode gekleed gaan en shoppen tot je erbij neervalt; allemaal leuk en wel. Het is juist dat gezellige en alledaagse van shoppen van kleding dat zo onschuldig lijkt. Een uitgebuite persoon ergens in een bouwval achter een naaimachine, dat is zo een ver-van-je-bed-show. Het is zeker niet zo dat we met z’n allen heel slechte, zielloze mensen zijn. Vaak sta je er niet eens bij stil dat er gruwelijkheden schuilgaan achter sprankelende, mooie kledingmerken. Kun je nou echt iets beginnen tegen de grote, boze kledingindustrie?

Who made my clothes?

Lees tip:  De sweatshop realiteit

Om catastrofes zoals de Rana Plaza niet te vergeten én tegen te gaan, voert Fashion Revolution de campagne “Who made my clothes?”. Deze campagne wil verandering in de fashion wereld teweeg brengen door mensen bewust te maken naar de herkomst kledingstukken. Door die wereldwijde bewustwording kunnen we merken en designers dwingen om transparant te zijn en eisen dat kleding niet ten koste van mensenrechten wordt gefabriceerd. Of we met zijn allen zoveel kleding nodig hebben, is weer een ander discussiepunt voor een volgende blog.

Lees ook ‘Een duurzame garderobe in 5 stappen

Basha-Fashion-Revolution-2014-duurzaamheidskompas

Social media actie!

Fashion Revolution (#fashrev) roept iedereen op om de campagne #whomademyclothes trending te maken op social media. Meedoen is eenvoudig:

Neem een selfie waarin de label/het merk van één van je kledingstukken te zien is, of doe je T-shirt of trui binnenstebuiten aan voor een echte statement. Deel het op een social media platform zoals Twitter, Facebook of Instagram met de hashtag #whomademyclothes en tag het liefst ook de social media account van het merk.

Voor meer info, check de website van Fashion Revolution.

Wij hebben ook een sprong gewaagd met mijn zus. Check this out! 😉

whomademyclothes-fashion revolution- duurzaamheidskompas

Heb jij meegedaan met #whomademyclothes? Post je foto op onze FB pagina!

*
Afbeeldingen: Fashion Revolution Day

Author: Kubra Zehra

Wereldburger (3 continenten in 6 jaar) | omgevingspsycholoog | (chill)loper & wannabe bergbeklimmer | schrijven is zilver, zingen is goud | Oprichter internationale omgevingspyschologie platform ePSIch (EΨch)

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.