Duurzame trends van 2013

Bijna  een kwart jaar achter de rug, maar toch niet onbelangrijk. Wat zijn de trends op het gebied van Duurzaamheid in 2013 die voorspeld waren eind vorig jaar? Trendwatching.com heeft de belangrijkste trends op een rijtje gezet. Hieronder een zestal trends die naar mijn mening grote invloed hebben op het dagelijkse leven van de groene en bewuste consument.

1. Presumers en custowners

De Presumers zijn consumenten die erg nauw betrokken willen zijn bij het ontstaan van nieuwe producten en merken. Denk hierbij aan de lancering, de financiering of de ontwikkeling van een product. Presumers willen, nog voordat het product is ontwikkeld, betrokken worden bij de ontwikkeling, financiering en de promotie ervan.

Crowdfundingsites en de komst van nieuwe productietechnologieën maken het mogelijk vanaf het eerste moment consumenten te betrekken en producten voor een breed publiek beschikbaar te maken. Een goed voorbeeld is de moderne kledingruilsite Krijgdekleertjes.nl Door te werken met crowdfunding, hebben de initiatiefnemers potentiële gebruikers al in het beginstadium betrokken bij het totstandkomen van de website. Daarnaast hebben zij ook op deze manier een enorme draagvlak gecreëerd voor hun initiatief.

Custowners zijn consumenten die geen genoegen nemen met passief consumeren, maar actief willen investeren in de merken waar zij producten van kopen. Een logisch gevolg op de presumers. Zij gaan een emotionele binding aan met vriendelijke, open en eerlijke bedrijven.

2. Mobile moments

Dat mobiel belangrijk is hoeven we niet nog eens te herhalen, maar ook in 2013 zullen consumenten echt alles uit hun mobiele apparaat willen halen. Het draait om “on-the-go”-diensten waarbij multitasken nog sneller en beter gaat. We zullen dus vast en zeker meer apps tegenkomen, zoals de KRNWTR app, waarbij we instant informatie kunnen delen of opvragen.

3. New life inside

Ook in 2013 blijft duurzaamheid één van de belangrijkste uitdagingen, er zullen veel sub-eco-trends ontstaan. Een opvallende trend van dit moment zijn de producten die letterlijk nieuw leven met zich meedragen. Je gooit het niet weg, maar plant het om weer te laten uitgroeien. Het is niet meteen een oplossing voor het milieuprobleem, maar heeft een sterke symbolische werking die consumenten een eco-status en mooie verhalen oplevert.

Lees tip:  Dag 2020; welkom 2021! Highlights op een rij...

Een Hollands voorbeeld is het groeipapier uit bloemzaadjes, die groeien indien je het papier in aarde stopt. Ook het Sprout potlood met aan het einde een capsule met een zaadje dat oplost zodra je het in vochtige grond steekt, is hier een sterk voorbeeld van.

4. Made in Holland

Bij deze trend keert de productie terug naar de ontwikkelde, ‘eigen’ markten en dit is goed nieuws voor bedrijven die de productiekosten in China zien stijgen. Consumenten hebben in toenemende mate de behoefte aan groen bewustzijn en het verlangen naar interessante statusverhalen. Uit onderzoek blijkt dat consumenten steeds vaker letten op het label of stempeltje “Made in …”. Zij zeggen producten uit eigen land en streek zelfs de voorkeur aan te geven.

5. Full frontal

Transparantie gaat in 2013 om meer dan “niets te verbergen hebben”. Bedrijven moeten nu uit zichzelf laten zien en bewijzen dat zij niets te verbergen hebben. Dus claim niet alleen dat “groene” imago, bewijs dat je groen bezig bent!

Alleen merken die absoluut vertrouwen hebben in hun producten durven “Full Frontal” te gaan. Als bedrijf kun je jezelf afvragen wat klanten zouden vinden als je jezelf blootgeeft, maar wat een nog belangrijkere vraag is: wat als je dat niet doet?

6. Demanding brands

In 2013 eisen bedrijven met een duurzame en sociaal verantwoorde bedrijfsvoering ook dat hun klanten een bijdrage leveren aan een betere toekomst. Ze zullen daarmee alleen maar meer respect opbouwen en Goodwill kweken bij trouwe en nieuwe volgers. Consumenten pikken dit alleen als het bedrijf volledig open en eerlijk is.

Een inspirerend voorbeeld van een demanding brand is ongetwijfeld de campagne voor bloeddonatie van de Braziliaanse voetbalclub Vitoria. Bij aanvang van het nieuwe seizoen heeft de voetbalclub de traditionele rode strepen op het shirt wit gelaten. Fans kunnen het shirt weer rood laten kleuren door bloed af te staan bij de bloedbank. Iedere keer wanneer het doel van de bloedbank is behaald, maakt Vitoria een van de witte strepen weer rood.

Lees tip:  Happy Spirit Days 2019

Hopelijk leiden de trends voor dit jaar tot veel mooie, groene initiatieven die duurzaamheid, mens- en milieuvriendelijkheid naar een hoger niveau tillen.

Benieuwd naar de duurzame trends van 2014? Klik hier.

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

1 Comment

  1. Trendslations Er is een gebrek aan grondstoffen, maar een overvloed aan producten. Er is een overschot aan vervuiling en verspilling en schaarste aan voedsel, water en energie. Maar welbeschouwd is dat kijken naar de tijd met ogen uit het verleden. Wie kijkt naar de toekomst ziet een schaarste aan geluk, gezondheid en goed geweten en een overvloed aan kennis en kunde. Wie zich omdraait en vooruit kijkt, ziet een tekort aan nederigheid en bescheidenheid maar tal van ideeën om het tij te keren. Ondernemers die schaarste en overvloed bij elkaar weten te brengen, zijn voorbereid op wat komen gaat.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.