Arctic blue: duurzame Omega 3 capsules

Omega 3 capsules. Meerdere malen heb ik me hieraan gewaagd. In de eerste instantie nam ik de duurdere variant en later ben ik overgestapt op het huismerk van de plaatselijke drogist. Ik nam ze omdat een arts ooit tegen mij zei dat als je omega 3 mist het lichaam bepaalde vitamines niet op kon nemen.

foto artic capsules

Ik heb helemaal geen hekel aan vis, in tegendeel! Maar momenteel ben ik thuis de enige die je echt blij maakt met vis. In de praktijk eet ik hier dus maar weinig van. Ook berichtgeving waarin staat dat veel vis schadelijke stoffen bevatten, draagt niet bij aan een fijn gevoel. Schadelijke stoffen die ik dan eigenhandig naar binnen werk, niet zo aantrekkelijk 🙁

Nurgül, de oprichter van Duurzaamheidskompas.nl, vroeg mij of ik de Marine Stewardship Council (MSC) gecertificeerde Omega 3 capsules van Arctic blue wou testen. Een duurzame variant onder de Omega 3 merken. En zo geschiedde…

Wat is duurzame Omega 3?

MSC is een internationale, onafhankelijke organisatie die een certificeringsprogramma heeft ontwikkeld voor duurzame wildvangst visserijen. De drie principes waaraan moet worden voldaan voor het verkrijgen van een MSC certificaat zijn:

  1. Het visbestand moet gezond zijn en niet overbevist worden.
  2. De visserij mag geen significante negatieve effecten hebben op het ecosysteem.
  3. De visserij moet goed beheerd worden.

Dit betekent dat vis op de meest milieuvriendelijke manier is gevangen door een bedrijf dat ook de bescherming van natuurlijke bronnen in acht neemt.

Op dit moment heeft Arctic blue de hoogste standaard van duurzaamheid voor visolie en hebben zij het enige met een MSC certificatie voor hun Omega 3 capsules. Hiernaast is de olie drie keer duurzamer, maken ze gebruik van een klimaat-neutrale productie. De Omega 3 visolie van Arctic blue wordt gemaakt door het verwaarden van reststromen van kabeljauw (nadat de filet voor humane consumptie eraf is gehaald.)

artic verpaking

Waarom Omega 3?

Op de achterkant van de omega 3 capsules verpakking staat aangegeven dat eicosapentaeenzuur (EPA) en docosahexaeenzuur (DHA) (beide omega 3 langketenvetzuren) bijdragen aan de normale werking van het hart, de in stand houding van de normale hersenfunctie en het gezichtsvermogen. Hiervoor dien je dagelijks 2 tot 3 capsules in te nemen tijdens een maaltijd dat vet bevat tot je dient te nemen zoals zuivel of een tussendoortje. Als je dit niet doet dan wordt de visolie niet opgenomen door het lichaam, zonde!

De bekendste Omega 3 vetzuren zijn alfa-linoleenzuur (ALA), EPA en DHA. ALA haal je uit voedsel zoals: papaya, noten, zaden, groene bladgroente of peulvruchten. Door het consumeren van ALA- rijke voeding maakt het lichaam zelf EPA en DHA aan.  Volgens dr. Marianne Geleijnse, voedingsepidemioloog en docent aan de Universiteit Wageningen zet ons lichaam ALA wel om in EPA en DHA maar gebeurd dit minimaal en niet effectief.

artic 3 capsules

De discussie

Er bestaan veel discussiepunten aangaande de omega-3 olie. Zo is volgens de één het lichaam prima in staat zelf DHA en APA  aan te maken bij het consumeren van ALA– rijke producten (let wel, het lichaam van een vegetariër schijnt hier beter toe in staat te zijn). En geeft de ander aan dat het lichaam onvoldoende in staat is om aan de benodigde hoeveelheid DHA en EPA te komen. Ook zijn er mensen die algenolie een beter alternatief vinden. De vetzuren in visolie wordt namelijk niet geproduceerd door de vis zelf maar door de algen die hij eet. In feite is het putten van omega 3 uit algen de snelste weg. Het nadeel van de winning van Omega 3 olie uit algen DHA, is dat ze worden gekweekt en vooral verwerkt in energie slurpende industrie fermentoren.

Hot of Not:

Wat ik heel aangenaam vind is dat er geen nare bijsmaak zit aan de capsules, in tegendeel ze smaken lekker en ruiken heerlijk naar vanille. Ook na de inname heb je geen last van oprispingen met een visachtige nasmaak.

Het product zit in een leuke verpakking. Je krijgt ook door de vormgeving het idee dat je de mensen achter het product kent (transparantie).

Alle belangrijke informatie zoals waar het goed voor is, waar het vandaan komt en wie (bijvoorbeeld) de vis vangt staat duidelijk op de verpakking aangegeven. De capsules zijn niet te groot waardoor ik makkelijk (al dan niet per ongeluk) drie capsules tegelijk in kan slikken.

Mijn oordeel: de Artic Blue Omega 3 capsules zijn HOT!

Duurzaamheidskompas.nl komt in september 2015 met een leuke winactie!
Volg ons op Social media om niets te missen!

artic sscreen

– Deze review is mogelijk gemaakt door Arctic Blue –

Author: Sophia

Communicatie | Schrijver | Keukenprinses | Fan van duurzame gadgets | Verantwoorde cosmetica | Trend watcher op het gebied van duurzaamheid| Mijn kinderen verdienen het beste!

Share This Post On

3 Comments

  1. Duurzame visserij bestaat natuurlijk niet. Omega-3 uit Visolie is nooit duurzaam, aangezien Omega-3 gewoon uit de bron gehaald kan worden, namelijk Algenolie. “Duurzamer” dan een andere visolie producent zou eventueel kunnen, maar om dit nou als marketing te gebruiken vind ik ronduit misleidend.

  2. Beste Belinda,
    bedankt voor jouw feedback. Zo kunnen we de site steeds weer verbeteren. Onze vormgever heeft ernaar gekeken en als het goed is hebt u nu geen last meer van een bijna onleesbare tekst.
    Wat betreft de inhoud van mijn review, jammer dat je mijn conclusie een aanfluiting vindt. Deze en alle andere reviews die ik schrijf zijn een opsomming van mijn bevindingen welke ik zo goed mogelijk op de lezer over probeer te brengen. Als mijn woordkeuze “transparantie” u voor ‘t hoofd stoot vind ik dat jammer maar dat leek me in dit geval, na het testen van het product, het bedrijf en het productieproces, de meest heldere omschrijving.

    Ik hoop dat ik op deze manier mijn uitleg wat betreft het product, bedrijf en de verpakking heb kunnen ophelderen. Bedankt voor het lezen van mijn review.

    Hartelijke groeten,
    Sophia

  3. Ten eerste vraag ik mij af waarom het vak waarin ik mijn commentaar kan geven donkergrijs is zodat ik mijn eigen tekst bijna niet kan lezen. Vervolgens wil ik even reageren op bovenstaand artikel. Het artikel waarin de link wordt gelegd tussen transparantie van de producent en de ‘looks’ van de verpakking is echt heel erg een marketing verhaal. Wat een aanfluiting!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.