Een grote, rode ‘Filmfestival’ tent op de Neude in Utrecht waar tientallen regisseursstoelen wachten op de ruim 200 genodigden.
Op 1 oktober j.l. is de tweede seminar Sustainable Sessions georganiseerd in het kader van het Green Film Making Project. Duurzaamheidskompas heeft het programma voor jullie op de voet gevolgd.
De seminar is een initiatief van Strawberry Earth met de steun van onder anderen het Ministerie van Economische zaken.
Aftrap
Moderator Simone Weimans geeft het eerste woord aan de ambassadrice van het project, actrice Thekla Reuten. Daarna komen de producenten Marc Bary van IJswater Films en Daniel Aiss van ALP aan de beurt, die hun eigen ervaring met het fenomeen duurzame filmproductie in de praktijk delen.
Haat-liefde relatie met duurzaamheid
Ze worden gevolgd door filmvaklieden die vertellen over hun dagelijkse haat-liefde relatie als het gaat om het groene filmen. Gaffer en lichtman de Boer: “In ben altijd anti-LED geweest, omdat de LED nog in de kinderschoenen staat en niet het gewenste filmisch effect levert. Maar in sommige gevallen biedt het uitkomst. Als het past in het script, verkies ik LED boven een reguliere lichtbron.”
“De inhoud van de film staat voor op”
De gastsprekers uit de filmbranche zijn het er in ieder geval over eens dat de inhoud van de film voorop staat. Door out of the box te denken, kun je op creatieve wijze een oplossing vinden om bijvoorbeeld het energieverbruik of afval te verminderen.
Groene kalf in zicht?
Ook een woordvoerder van het Ministerie van Ecomische Zaken ontbreekt niet. Paul Vetter vertelt over de kansen die er liggen voor innovatieve filmmakers en dat duurzame productieprocessen, in welke sector dan ook, niet meer weg te denken zijn. “Op naar de groene kalf.” Aldus Vetter die de indurstrie uitdaagt tot verdere verduurzaaming.
“Durf op je bek te gaan”
Carlijn Lindemulder, sustainable director van ID&T, ’s-Nederlands grootste evenementen bureau, geeft aan hoe zij duurzaamheid hebben embed in hun core business, door een efficiëntere manier van organiseren en het 10.000 Hours project. Bij dit project worden bezoekers gevraagd 1 uur van hun tijd aan vrijwilligerswerk te doneren in ruil voor een kaartje. Lindemulder’s advies aan de zaal is helder: “Je moet als bedrijf op je bek durven gaan, je buiten bewandelde paden begeven en vooral niet alles en iedereen geloven. ”
“Kan niet, bestaat niet”
Gastspreker Enver Loke van The Chocolatemakers komt uit een totaal andere branche. Hij geeft aan hoe zij het gehele productieproces van chocoladerepen onder de loep hebben genomen om op alle onderdelen een duurzaam alternatief te vinden. Volgens Loke is de Slow Food Movement in opmars. Alles maar snel, goedkoop en in grote getale is volgens hem een verouderde zienswijze. De consument wil meer kwaliteit en is ook geïnteresseerd in het duurzame aspect, het verhaal, de mensen achter een merk. Daar betalen zij uiteindelijk graag iets meer voor. Zijn tip is “Ga samenwerkingen aan. ‘Kan niet’ bestaat niet. Er is overal een antwoord op.”
How-to guide voor groene filmproducties
De seminar sluit af met de uitreiking van een hulpgids aan alle gasten, How to green your film making (so far), waar de bevindingen van de gastsprekers en anderen in verwerkt zijn. De gasten krijgen ook een attentie van The Chocolatemakers aangeboden. Een heuse, fairtrade reep die bij een ieder in de smaak valt (velen konden niet wachten om te proeven). Na de seminar hebben de gasten de mogelijkheid gekregen om tijdens een informeel samenzijn verdere vragen te stellen aan de sprekers.
Genoeg groene stof om over na te denken
De verwachting is dat de Sustainable Sessions de filmindustrie aan het denken zet. Hoe kan de sector als geheel zorgen dat filmproducties zo duurzaam mogelijk worden? Al met al brengt de seminar genoeg inspiratie en handvatten om met duurzaamheid aan de slag te gaan, in welke branche dan ook.