Dé duurzame trends van 2014

Wat zijn de trends op het gebied van Duurzaamheid in 2014 die voorspeld waren eind vorig jaar? Trendwatching.com heeft de belangrijkste trends op een rijtje gezet. Hieronder een aantal trends die een grote invloed hebben op het dagelijkse leven van de groene en bewuste consument. 

TREND: Schulden aflossen

In 2014 is schuldenvrij zijn het nieuwe statussymbool. Een groeiend aantal consumenten kan niet langer ontkomen aan de bewustwording van de schade die ze aanrichten met hun consumptie. Schade aan de aarde, de maatschappij of henzelf. Toch blijft het moeilijk om dit consumptiegedrag te verduurzamen door gewenning, verslaving en de voortdurende verschaffing ervan. Het resultaat is een neerwaartse spiraal gevuld met schuldgevoel.

Dit onthult kansen voor merken die het aflossen van deze schuld graag combineren met de hang naar status. Want, status blijft toch de grote drijfveer achter ons consumptiegedrag. Daarom zal een schuldvrije status de heilige graal van 2014 zijn. Uit onderzoek blijkt dat 92% van de consumenten verlangt naar verantwoorde consumptie en dat 58% van hen erop wil kunnen vertrouwen dat merken handelen in het beste belang van de samenleving. De volgende bedrijven hebben al door dat er een opkomende vraag is naar producten en services die ons schuldgevoel rechtzetten.

hero_normal_1800x595

Een alom bekend schuldvrij product als de Tesla Model S draagt een herkenbaar signaal uit. Die van extreme duurzaamheid. Zichtbaar duurzaam zijn ook de kleden van Nudie, gemaakt van gerecyclede spijkerbroeken. Dit product dat chic en modieus is, en tegelijkertijd ethisch en milieuverantwoord zal hoog scoren met de verworven schuldvrije status.

Maar let op, deze trend gaat niet over het afkopen van je schulden. Er dient een eerlijke winst voor mens en milieu mee gemoeid te zijn. Pas dan kan gesproken worden van een schuldvrij statussymbool.

TREND: Made in China

Nog steeds heerst het idee dat Chinese bedrijven achterblijven als het gaat om de ontwikkeling van duurzame en milieuvriendelijke producten. Dit blijkt onwaar. China werkt hard om de ommezwaai te maken naar een bewuster consumptieaanbod. Ze spant zich zo gedreven en grootschalig in, omdat groeiende milieu-uitdagingen op het gebied van transport, energie en gebouwde omgeving de aandacht vragen.

Lees tip:  Aziatisch genieten bij LE:EN

Doordat ze er zo slecht voorstaat ontstaat de noodzaak te zoeken naar oplossingen. Dit jaar is China hard op weg om het epicentrum te worden van echt innovatieve, superieure en groene productinnovaties. Chinese merken nemen de leiding in sectoren als mobile techniek, luxe items, mode en meer.

In de gebouwde omgeving is dit terug te zien in vooruitstrevende bouwprojecten als het showroomgebouw van Haworth dat als eerste wereldwijd LEED v4 gecertificeerd is. Het hoogst haalbare duurzaamheidslabel binnen de LEED-certificering voor gebouwen. De Beijing Subway heeft op zijn beurt een reverse vending machine’ geïntroduceerd waar je tegen inlevering van een PET-fles reistegoed kunt opbouwen.

180373d2873013ef469306

TREND: Zelfredzaamheid

Naar verwachting zal de belangstelling in producten en diensten die inzicht verschaffen in het eigen welzijn blijven groeien. Er zijn al smartwatches en andere krachtige en toch betaalbare mobiele technieken op de markt.

Er is een sterke focus geweest op de lichamelijke gezondheid tot nu toe. De volgende stap? Consumenten zullen hun smartphones steeds meer zien als apparaten die de totale levensstijl ondersteunen. Verbetering van de technieken zorgt voor nieuwe mogelijkheden voor zelfbehandeling, de ontwikkeling van stressregulatie met behulp van technologieën en het bijna totaal opnemen van de smartphone in veel markten. Dit betekent dat consumenten toegang krijgen tot innovaties die helpen bij het verbeteren van de totale levensstijl.

Drinkwater-app_Oasen_1

En ook de groene consument hoeft niet achter te blijven. Zo is er de app Talking dress die de modebewuste consument helpt om te kiezen voor eerlijke kleding. Of je nu je afval wil scheiden, energie wil besparen of het rendement van de zonnepanelen wil checken, met deze moderne technieken heb je het advies zelf in de hand. Ook in de supermarkt weten we dankzij deze ontwikkelingen meer dan op het eerste oog zichtbaar is. Zo bestaan er apps om informatie op te zoeken over dierenwelzijn, milieu, klimaat en voedselveiligheid van vlees- en zuivelproducten of hulp bij het kiezen van goede vis. Zelfs het selecteren van een restaurant wordt een eitje dankzij de vergrote zelfredzaamheid van de consument.

Lees tip:  Kunststof kozijnen: een duurzame keuze

talking_dress_app

Meer trends?

De smaak te pakken? Lees verder op Trendwatching.com en ontdek ondermeer waarom de samenwerkende menigte echt volwassen wordt in 2014, waarom het leveren van briljante diensten ook zonder overmatige dataverzameling kan en hoe integraal verbonden objecten worden toegespitst op mensen.

We kunnen de trends van het jaar samenvatten met het motto: onthoud, de slapenden zullen de aarde niet erven!

***
Beelden: oasen.nl, talkingdress.nl, usa.chinadaily.com.cn, teslamotors.com

Author: Milou

Architect | Van haar passie haar beroep gemaakt | Leergierig | Eens per week op de yogamat te vinden | Duurzaam bouwen als vanzelfsprekendheid | Droomt van een eigen moestuin

Share This Post On

2 Comments

  1. Dag Steven,

    Duurzaamheid is inderdaad niet meer weg te denken.

    Ik ben het met je eens. Het zou fijn zijn als de actieradius van elektrische auto’s op korte termijn kan worden uitgebreid door betere accu’s te ontwikkelen. Het zal hopelijk niet lang meer duren 🙂

    Groeten,
    Nur

  2. Interessante trends! Ik denk dat duurzaamheid zeker veel aandacht zal houden en dat deze trend zich alleen nog maag verder zal ontwikkelen. Met name de vooruitgang bij de accu’s van bijvoorbeeld elektrische auto’s.

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.