Het is bijna zomer, dus weer tijd om de klerenkast binnenstebuiten te keren en al het zomerse tevoorschijn te halen. Op de labels van mijn zomerjurken zie ik een aantal ‘made in’ landen staan: Bangladesh, Indonesië, India. Het is makkelijk te achterhalen waar mijn kleding gemaakt wordt, maar hoe mijn jurken tot stand zijn gekomen is nog niet helemaal duidelijk. Dat was toch even slikken, na mijn bezoek vorige week aan de pop-up shop The Mad Rush.
Een sweatshop in de Kalverstraat
“99% OFF,” nou dáár kijk je van op, vooral als je op de Kalverstraat loopt. Dat moet wel een bezoekje waard zijn, en leuk voor je portemonnee ook. Eenmaal binnen is het niet een hele grote zaak. Een kledingrek hier en daar, een kassa met een behulpzame mevrouw erachter en twee mysterieuze deuren waar mensen giechelend naar binnen gaan en vervolgens een poos later ernstig naar buiten komen. Als ik zelf die deur opentrek, kan ik me beter inleven in de reacties van de anderen: ik sta immers middenin een sweatshop!
Wat is een sweatshop nou eigenlijk?
Een sweatshop is een begrip dat oorspronkelijk uit de Verenigde Staten komt. Het is een omschrijving van een werkplek waar mensen voor een ontzettend lage loon lange uren moet zwoegen in barre omstandigheden. Zelfs met de opkomst van fair trade en de ‘duurzaamheid trend,’ komen nog bizar veel spullen uit onze klerenkast uit sweatshops. Maar wat kan je eigenlijk als consument hieraan doen? We kunnen allemaal moeilijk helemaal stoppen met het aanschaffen van kleding.
The Mad Rush (…naar bewustwording)
Na een shockerende documentaire te hebben gezien over sweatshops, heeft Susanne Kuiper, eigenaar van een visueel communicatie bureau én bezorgde consument, samen met Ester Serrano een concept opgezet om toch als consument proactief het sweatshop probleem te benaderen. Daarmee zijn ze naar de Schone Kleren Campagne gestapt, die een 1,5 jaar later samen met Mama Cash (een internationaal fonds die vrouwengroepen ondersteunt) The Mad Rush heeft opgezet in het kader van Women Power Fashion. Vanaf 11 t/m 15 mei konden bezoekers via The Mad Rush een impressie krijgen van hoe het er echt aan toegaat in sweatshops en in welke omstandigheden meeste kledij wordt gemaakt.
Vrijwilligers hard aan het werk in de pop-up sweatshop.
Gezelligheid, kletsen, en pauze nemen mag niet in de sweatshop.
Na het schokkend tafereel konden bezoekers door naar de volgende en laatste ruimte, een kamer met infographics en medewerkers van de Schone Kleren Campagne en Mama Cash die hen te woord stonden en vijf handvatten gaven die je als consument goed kunt gebruiken.
What to do when you wanna buy a new shoe?!
De vijf handvatten zijn als volgt:
- Stel vragen: “vraag jouw favoriete merken hoe je kleren zijn gemaakt.” De gedachtegang hierachter is dat wanneer steeds meer mensen vragen om mensvriendelijke en duurzamere alternatieven, merken meer geneigd zijn om hun assortiment aan te passen.
- Koop schone kleren. In andere woorden, gebruik sites zoals Rank-a-brand om na te gaan hoe “schoon” en eerlijk merken zijn en probeer daaruit voor de beste optie te gaan.
- Blijf op de hoogte. Volg organisaties zoals Mama Cash en de Schone Kleren Campagne op social media om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de “schone” kleren industrie.
- Doneer. Investeer tijd of geld in organisaties die zich inzetten voor sweatshopwerkers.
- Geef het door. Heb je een aantal broeken in de kast staan die je weg wilt doen? Geef het door aan iemand anders! In ieder kledingstuk is veel moeite gestopt, dus het is zonde om kleren weg te gooien!