10 Natuurlijke vetverbranders

Door deze lekkere en gezonde voedingsmiddelen regelmatig te nuttigen, kun je je metabolisme een natuurlijke boost geven. Bijkomend voordeel: je raakt gemakkelijker extra kilo’s kwijt.

1. Grapefruits

Goed voor het versnellen van je metabolisme en het verbranden van calorieën. Het eten van grapefruit geeft je langer een vol gevoel, waardoor je minder snel gaat snacken. Daarnaast is deze citrusvrucht rijk aan vezels en helpt het je bloedglucose spiegel op pijl te houden.

Je kunt grapefruit gemakkelijk verwerken in je salade, smoothie of verse sap. Denk bijvoorbeeld aan het maken van fruitwater met plakken grapefruit of het toevoegen van grapefruit en/of sap aan je salade als smaakmaker.

2. Selderij

Het geheim van de selderij is vrij simpel: het bevat bijzonder weinig calorieën. Selderij bestaat voor een groot deel uit water en is een goede en vooral lekkere toevoeging aan een gebalanceerd dieet. Eet selderij eens als tussendoortje zo uit het vuisje of maak er zelf een gezonde spread van voor op je cracker of boterham.

3. Volle granen

Volle granen zijn gezonder dan geraffineerde granen. Volle granen worden langzaam opgenomen in en verwerkt door het lichaam, waardoor je een langere periode een voller gevoel hebt. Volle granen zijn rijk aan verschillende vitamines, mineralen en koolhydraten, maar hebben een laag vetgehalte. Ideaal dus.

healthyplate5.blogspot.com-whole grains

4. Groene thee

Groene thee is een ware booster voor je spijsvertering. Het is rijk aan antioxidanten, versnelt je metabolisme en helpt bij het verbranden van vet. Kortom, groene thee is niet alleen lekker, maar ook een gezonde traktatie voor je lichaam.

Lees tip:  Natuurlijk detoxen, het bestaat!

5. Omega-3 vetzuren

Omega-3 vetzuren is een metabolisme-regelaar in het lichaam. Deze vetzuren zijn een groep meervoudig onverzadigde vetzuren, dat van invloed is op je hormoonhuishouding en daarmee de mate van snelheid van vetverbranding. Omega-3 kan niet door het lichaam worden aangemaakt. Er zijn supplementen op de markt, maar je kunt Omega-3 ook binnenkrijgen door regelmatig  vissoorten, zoals zoals haring en zalm te eten.

6. Koffie 

Hoewel het overmatig gebruik van koffie wordt afgeraden, heeft een lekker bakje ook zo zijn voordelen. Door de cafeïne in de koffie voelen we ons wakker en alert. Caffeine versnelt de hartslag, zorgt voor meer zuurstof in het bloed en voor meer calorieverbranding.

Helaas wordt het goede van koffie vaak teniet gedaan door allerlei additieven, zoals koffiemelk en suiker. Probeer voor de verandering een snufje kaneel in je koffie of een natuurlijke suikervervanger, zoals Agave. Drink koffie vooral met mate.

7. Avocado

Avocado is supergezond. Naast het versnellen van je spijsvertering en het beschermen van cellen tegen vrije radicalen, telt de avocado nog meer voordelen voor je gezondheid. Het nuttigen van avocado’s verlaagt het cholesterol, geneest wonden, vermindert de kans op een hartaandoening en is bovendien nog eens goed voor je ogen en haar.

Er zijn zoveel lekkere manieren om avocado te bereiden. Wat dacht je van een snelle ontbijt van halve avocado met tomaat en zeezout? Of een lekkere avocado warp met zalm voor lunch? Een smaakvolle smoothie met avocado, kokosmelk en kaneel is ook een smakelijke optie.

8. Kruiden

Kruiden zijn calorie-arm en helpen vet te verbranden. Cayennepeper staat erom bekend een gezonde smaakmaker te zijn, lees hier de voordelen (Engels). Ook kaneel, gember, zwarte peper en mosterd zaden zijn kruiden die een positieve werking hebben op je spijsvertering. Koop je kruiden bij voorkeur bij een biologische winkel.

Lees tip:  Natuurlijk detoxen, het bestaat!

dancyfood.nl-kruiden

9. Chia zaden

Chia zaden zijn rijk aan proteïne, vezels en Omega-3 vetzuren en helpen je spijsvertering op gang, onderdrukken trek en zorgen voor meer aanmaak van vetverbraningshormonen zoals glucagon. Chia zaden kun je een kwartier weken om vervolgens toe te voegen aan je smoothie, salade, yoghurt of havermout.

10. Paranoten

Deze noten zijn niet alleen heerlijk als tussendoortje, maar zijn ook nog eens een weldaad voor je lichaam. Paranoten geven je metabolisme een boost, gaan cellulitis tegen én zijn een oppepper voor je afweersysteem. Paranoten kun je vermalen en strooien over je salade of ‘gewoon’ nuttigen als snack. Let wel, mensen met een notenallergie kunnen Paranoten beter vermijden.

Deze 10 natuurlijke vetverbranders helpen je een handje lekkerder in je vel te zitten. Ken jij ook een lekker recept met één of meer van deze ingrediënten? Deel het hieronder of op onze Facebook pagina.

***
Bronnen: womanitely.com, globalhealingcenter.com, dancyfood.nl, Wikipedia, Margriet.nl
Afbeeldingen: medimoon.com, healthyplate5.blogspot.com, diabeticmediterraneandiet.com, Duurzaamheidskompas.nl, dancyfood.nl, bebio.nl

Deze blogpost bevat gesponsorde links

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

1 Comment

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *