5 tips voor een duurzaam kantoor
Het is soms moeilijk om de duurzame lifestyle te vertalen naar de werkvloer. Mijn werkomgeving is niet bepaald een haven van duurzaamheid en het lijkt bijna onmogelijk om me in mijn uppie aan mijn duurzame voornemens te houden… De éne keer moet ik een verslag uitprinten. Dan weer eens een kop koffie take-away. Of gebruik ik tissues om mijn kopjes af te drogen. De duurzaamheidsengel op mijn rechterschouder huivert continu, terwijl de werksurvivalengel zoiets heeft van “Kom op, maak het jezelf niet nog moeilijker.” Eindresultaat? Een terneergeslagen Kübra in dubio.
Ik heb daarom in de afgelopen maanden besloten om een compromis met mezelf te sluiten: de dingen die ik duurzamer kan doen in mijn huidig werksysteem, doe ik, in plaats van een alles-of-niets-mentaliteit. Rome, of Rotterdam, en Istanbul zijn immers niet in één dag gebouwd. Ik heb een aantal manieren gevonden om toch die duurzaamheidsengel enigszins tevreden te houden.
1. Handdoek
Op werk hebben toiletruimtes alleen een papieren doekjes afdroog systeem, en omdat ik iemand bent die veel drinkt en daarom veel gebruik maak van het toilet, kan ik eindeloos doekjes blijven gebruiken. Zonde. Dus heb ik besloten om op een gegeven moment mijn eigen handdoek mee te nemen. Wanneer ik weer richting het toilet moet, tover ik hem tevoorschijn. Dat scheelt!
Mijn magische handdoek
2. Mok/ thermos
We hebben van die handige papieren bekertjes voor water en koffie en niet echt een kopjes cultuur op kantoor. Na een paar bekertjes gebruikt te hebben, voelde ik me nogal schuldig dus heb ik mijn eigen XXL mok meegenomen. Ook heb ik een Starbucks drinkbeker aangeschaft voor 1,50 voor mijn coffee-of-soy-chai-latte-to-go, zo kan ik het beste uit mijn ‘zakenvrouw’ belevenis halen zonder mijn ‘duurzaamheid’ te schaden.
3. Whiteboard
Ben je ook van de ’to-do’ lijstjes, of heb je af en toe toch een papiertje nodig om alles op een rij te zetten? No prob. Ik heb aan mijn leidinggevende gevraagd of ik een whiteboard mocht aanschaffen, en sindsdien gebruik ik dat ding continu. Is er geen budget voor dat soort dingen? Dat is niet zo’n ramp. Je kunt namelijk al een halen voor een tientje of minder en meenemen naar werk. Wie weet steek je nog andere collega’s aan met je idee…
Tip: Hang leuke foto’s op je whiteboard; het verricht wonderen voor je motivatie.
4. Afval scheiden
Toen ik eerst begon met werken hadden we niet echt een werkend recycling systeem. Uiteindelijk heb ik geïnformeerd naar de recycling mogelijkheden in ons kantoorgebouw en ben ik aan tafel gaan zitten met mijn leidinggevende (nogmaals- ik heb het geluk dat ze openstaat voor dit soort dingen). We hebben daarna besloten om een nieuw afval systeem aan te schaffen, zo’n prullenbak met drie vakken om plastic, glas, en papier te scheiden. Nu zijn we twee maanden verder en zie ik nog steeds wel papier of plastic in de ‘algemene’ prullenbak, maar het is een stuk minder dan eerst. Het is dus zeker een idee om even te overleggen met je baas en collega’s. De meeste staan er toch meer open voor dan dat we denken. Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn of veel te kosten.
Desnoods koop je drie prullenbakken van Ikea of Xenos en plak je stickers erop.
5. Lunch
Ik realiseer me keer op keer dat het zoveel zooi én geld scheelt om zelf lekker eten te maken en te meenemen dan ieder keer weer iets van buiten te halen. Spreek met je collega’s af om verschillende dingen te koken en organiseer potlucks (gezamenlijke maaltijden waarbij iedereen iets lekkers meeneemt). Dat is leuk én duurzaam voor het milieu, je portemonnee, en je relaties met collega’s. Kortom, een win-win situatie.
Heb je zelf ook tips ? deel ze hieronder !
***
Afbeeldingen: Business Pundit (Uitgelicht), Duurzaamheidskompas.nl (Kübra Zehra Kasikci)
13/02/2018
Goede tips om een duurzaam kantoor te realiseren.
Birgit van ebcamsterdam