6 tips voor online tweedehands verkoop

Een goed voornemen van mij voor het nieuwe jaar is een zo efficiënt en opgeruimd mogelijk huis. Met drie kinderen is dat al een uitdaging op zich :-). Daarnaast puilt ons huis inmiddels uit van allerlei spullen die we ooit hebben aangeschaft en die momenteel alleen maar waardevolle ruimte innemen.

Maar wat doe je nou met overtollige spullen? Vooral als ze in goede staat verkeren wil je ze terecht nog een tweede leven gunnen. Soms gaat dat via ruilhandel, zoals Krijgdekleertjes of via de recycle bakken van je gemeente.

Een veel gekozen optie is om online je afgedankte items in de verkoop te zetten. Zo ben je duurzaam bezig én verdien je er ook nog eens iets aan! Ook geef je anderen de mogelijkheid om leuke dingen aan te schaffen voor een bescheiden prijs. In deze blogpost lees je tips voor tweedehands verkoop!

6 Tips voor online verkoop van tweedehandse spullen

Een paar schoenen, een avondjurk, oud speelgoed of meubelstukken op online platforms zoals Marktplaats. Soms slaag je erin om een koper te vinden, maar vaak blijft je aanbod wekenlang staan, zonder succes.

Met behulp van de zes tips hieronder, kun je je verkoop op online platforms maximaliseren.

1. Verzorg je items

Wie wil er nou een vies, verfrommeld kledingstuk of een versleten bank hebben? Ik niet in ieder geval, tenzij ik er specifiek op zoek naar zou zijn (kan me even geen zinnige reden bedenken 🙂 )

Om bij je potentiële koper een wanna have gevoel aan te wakkeren, dien je wel enige moeite te stoppen in de presentatie van je artikel. Pak die schoensmeer en poets je schoenen even op. Doe je trui nog even in de was en ga er met een strijkijzer overheen, voordat je een foto neemt en het online zet. Klop de kussens van je bank op, alvorens kopers te zoeken op internet.

Waak er wel voor dat je geen gebakken lucht verkoopt. Als er een kras op je meubelstuk zit: het zij zo. Wees daar open over, zodat de koper een weloverwogen beslissing kan nemen.

2. Vermijd afleiding

Een van de dingen waar ik me het meeste aan stoor als het gaat om online verkoopadvertenties, is de ruis op een foto. Ik kijk voor een kast, maar wordt afgeleid door een rommelige inhoud. Ik wil een koffieautomaat, maar stoor me aan het overvolle aanrecht op de afbeelding.

beter online verkopen op marktplaats

Hier geldt dus: zorg voor een rustige achtergrond zonder afleiding, zodat de koper niet afschrikt om Überhaupt te reageren op je advertentie.

beter online verkopen op marktplaats duurzaamheidskompas

3. Heb oog voor detail

Niets werkt zo frustrerend als afbeeldingen waarop je vaag kunt zien wat de vorm of het detailwerk van een artikel is. Dus, pak die camera en maak ook afbeeldingen van details. Heb je een mooie blouse te koop? Zet er dan ook eens een afbeelding van dichtbij op van de stof of van een knoop, zodat je potentiële koper zich niet af hoeft te vragen, maar gewoon weet waar hij of zij aan toe is.

beter online verkopen op marktplaats duurzaamheidskompas

Let wel dat je enkel scherpe foto’s publiceert. Staat wel zo netjes en uitnodigend 😉 Maak dus slim gebruik van daglicht! Hierboven een vage afbeelding. Onder een foto van dichtbij die scherp is.

beter online verkopen op marktplaats duurzaamheidskompas
4. Wees volledig 

Ok, ik geef toe. Het is veel werk om alles en nog wat te omschrijven van de spullen die je verkoopt. Vooral als het er veel zijn. Voor sommige items, zoals schoenen, spreken kenmerken (kleur, maat, materiaal) voor zich. Maar als ik een TV meubel wil kopen dat bepaalde afmetingen dient te hebben, is het toch wel handig om de info al op voorhand te krijgen.

Natuurlijk zal een oprecht geïnteresseerde koper je een mail sturen. Maar waarom zou je de drempel verhogen? Dat maakt het alleen maar moeilijker om je spullen te verkopen.

5. Schrijf een pakkende titel

Als ik op zoek ben naar een koopje, wil ik niet ellenlange kopteksten (of omschrijvingen) moeten lezen. Ik wil meteen kunnen inschatten of een advertentie interessant is en voldoet aan mijn zoektocht. Daarbij geldt dat ik meteen ook wil lezen wát er te koop wordt aangeboden in combinatie met een eventuele USP (unique selling point, onderscheidend vermogen) van het product.

Zeg nou zelf, waar zou je eerder op klikken als je op zoek was naar een koffieautomaat?

“Echt een koopje, dit wil je niet missen, erg degelijk en amper gebruikt en…”

“Volautomaat koffiezetapparaat: 1 maand gebruikt.”

Dacht ik al 🙂

6. Kies een realistische vraagprijs

“Het heeft mij 300 euro gekost.” – “We hebben er 1500 euro voor betaald” – “Nieuwprijs 399,-”

Komt bekend voor, niet waar? Erg begrijpelijk dat je voor je volautomatische De’Longhi van een maand oud iets redelijks wilt vangen. Vaak lukt dat ook. Maar houd in gedachten dat men tweedehands wil kopen om voordeliger uit te zijn. Zolang je geen garanties kunt bieden en zolang kopers niet kunnen retourneren, is het voor veel mensen eng om zomaar hoge bedragen te betalen.

Hetzelfde geldt ook voor kledingstukken en meubels. Wees realistisch in wat je vraagt van kopers. Ziet je TV-kast er spik en span uit zonder gebruikerssporen? Dan is het logisch dat dat weerslag heeft op de vraagprijs.

De onuitgesproken regel is vaak dat kopers de helft minder dan de nieuwprijs of zelfs minder over hebben voor tweedehandse aankopen. Anders heeft het voor velen geen zin en is het een te hoog risico.

Heb jij ook een manier gevonden om sneller te verkopen op online platforms? Deel je tip hieronder!

P.s. De foto’s van de blauwe kinderslippers in deze blogpost zijn door mij gemaakt met een smartphone (HTC One Mini).

***
Afbeeldingen: Duurzaamheidskompas.nl, rtvnoord.nl (uitgelicht)

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

1 Comment

  1. Bedankt voor deze handig tips. Ik probeer al een tijd mijn tweedehands Chesterfield bank te verkopen maar daar heb ik nog niet de gewenste prijs voor gekregen. Misschien moet ik mijn prijs ook een beetje bijstellen.

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.