Fietskoerier van de toekomst

Dat onze samenleving steeds digitaler wordt is geen bijzonder nieuws. Dat is bijvoorbeeld te merken aan de hoeveelheid post (en alle bochten waarin PostNL zich daardoor wringt). Vroeger kregen we nog heel wat verjaardagskaarten en stuurden we zo origineel mogelijke slagzinnen in op een briefkaart.

Of briefkaarten überhaupt nog bestaan tegenwoordig vraag ik me af. En als je één papieren verjaardagskaart krijgt, is het al heel wat. De kans is groot dat deze dan via internet gemaakt en verzonden is, met je eigen facebookfoto voorop.

Verschuiving in koeriersdiensten

Die digitalisatie heeft ook gevolgen voor het werk van fietskoeriers. In de korte periode dat ik in Eindhoven bij Tour de Ville werkte, reden we met grote regelmaat op en neer tussen ontwerpbureaus en drukkerijen. Een cd-rom met drukbestanden heen, een proefdruk of dummy terug. Om vervolgens met eventuele aanpassingen weer naar de drukkerij te fietsen.

Met de komst van sneller internet en dus de mogelijkheid grote bestanden te uploaden hoeven de drukbestanden niet meer weggebracht te worden. En de kleurweergave van een beeldscherm is tegenwoordig zo goed dat een proefdruk of dummy niet meer terug hoeft.

Digitaal all the way

Ook op andere gebieden heeft de digitalisatie zijn intrede gedaan. Uittreksels van de Kamer van Koophandel worden tegenwoordig digitaal ondertekend en zijn rechtsgeldig. En tot afgelopen jaar fietsten we wekelijks met notariële akten naar de Belastingdienst omdat deze moesten worden verwerkt in het register. Ook dat gebeurt sinds 2014 digitaal. Met als gevolg een behoorlijke afname in het aantal (spoed)ritten dat we voor deze klanten fietsen.

Efficiency en duurzaamheid bij transport

Toch biedt de digitalisatie ook voldoende kansen. We regelen tegenwoordig alles vanuit huis en laten het bezorgen. Het efficiënt en duurzaam uitleveren van deze bestellingen wordt steeds belangrijker en met name in centra van grotere steden wordt ook nog eens gekeken naar het terugdringen van groot gemotoriseerd vervoer. In dat opzicht bieden fietskoeriers dankzij het gebruik van grotere bakfietsen een uitstekend alternatief. Grotere transportbedrijven experimenteren daar volop mee.

Lees tip:  Ruim 400 kilometer in 24 uur; gekkenwerk!

Vergrijzing

Ook de vergrijzing van de maatschappij biedt kansen voor (fiets)koeriers. Het aan huis bezorgen van medicijnen door apothekers is voor ouderen die slecht ter been zijn een uitkomst. Een klus die in veel steden al met succes door fietskoeriers uitgevoerd wordt.

Zelf deden we in november en december een pilot voor de Bibliotheek in ’s-Hertogenbosch, we haalden uitgeleende boeken op bij klanten van de bibliotheek en brachten deze terug. Ook een vorm van dienstverlening die bij oudere bevolkingsgroepen uitkomst kan bieden.

Markt verschuift, fietskoerier blijft

Als fietskoeriers moeten we onze ogen en oren open houden, ons volop mengen in de discussie rondom duurzame en efficiënte stadsdistributie en laten zien dat we een betrouwbaar en milieuvriendelijk alternatief bieden. Onze markt zal wat verschuiven, maar de fietskoeriers zullen niet zomaar uit het stadsbeeld verdwijnen.

Kijk dus niet raar op als er binnenkort een koerier in fietskleding en met helm bij u voor de deur staat om uw boodschappen van de lokale slager of uw bestelling van Bol.com af te leveren, uw medicijnen te bezorgen, uw biebboeken op te halen…

Author: Hanno

Fietskoerier | Shortcut Den Bosch | Duurzame ondernemer | Groen hart | Zadel als bureaustoel en de stad als kantoor

Share This Post On

1 Comment

  1. Hoi fietskoeriers.

    Ook ik had al gehoord dat veel dingen voortaan digitaal afgehandeld kunnen worden.
    Gelukkig dat de markt meeverschuift en er voor de fietskoerier andere dingen te bezorgen zijn, want het zou jammer zijn als we de snelle jongens en meisjes in hun groene pakjes moeten missen in de stad.
    Nog heel veel vielige fietsjaren toegewenst.

    Jeanne van Halder.

    Post a Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *