Over E-nummers, dialecten en Coleslaw

Ik was 19 toen ik  voor de eerste keer zwanger werd. Ik had een druk bezet vriendinnenleventje. Zwanger zijn was iets dat ik tussendoor deed. Ik was nog niet echt een moeder, zeg maar.

Het beste van de wereld

Hormonen gaan waar ze niet staan kunnen, ook die van een 19-jarige. Toen het eenmaal zover was, gunde ik mijn kindje het beste in de wereld. Voor mij voelde het dan ook vreemd en onnatuurlijk om meteen na de geboorte van je kind, sillicone en melkpoeder in zijn mondje te stoppen.

Ho ho dames, niet meteen kielhalen! Ik weet natuurlijk ook dat borstvoeding niet voor iedereen is weggelegd en zeker niet makkelijk is. Deze discussie probeer ik ook niet aan te gaan. Ik maak alleen helder dat het voor MIJ toen heel vreemd en onnatuurlijk voelde. Ik was dus al meteen bezig met hoe ga ik mijn kind zo gezond en goed mogelijk (op)voeden.

vivianne-poldervaart-blogger-duurzaamheidskompas

E-nummers en andere zooi

Mijn eerste zoon heeft 9 maanden lang volledige borstvoeding gehad. Het eerste anderhalf jaar van zijn leven heeft hij ook geen toegevoegde suikers gekregen. Natuurlijk zeg je heel moeilijk ‘Nee’ tegen een lieve oma die je kind een snoepje wilt geven. Als je een kind bewust wilt voeden, is het heel moeilijk om niet te radicaliseren. Je bent nu eenmaal snel verloren in de wereld van E-nummers, pesticiden, ongewenste toevoegingen aan voedsel en meer.

‘Koken’ met superfoods

Mijn kinderen houden net zo van rauwe groenten (paprika, champignons, boontjes en kool bv.) als ik. Tijdens het koken komen ze om stukjes groenten vragen. Maar als eten gekookt op tafel staat….euh nee! 🙂 Om deze reden  en omdat mijn vriendin laatst vroeg hoe je nu superfoods als Gojibessen in een maaltijd(salade) verwerkt (anders dan over de sla en cruesli sprenkelen), heb ik vandaag besloten om (biologische) Coleslaw te maken.

Stukje geschiedenis…

Niet voor niets klinkt deze Amerikaanse salade alsof een Brabander het op z’n dialect uitspreekt.  Door de stichting van de kolonie Nieuw-Nederland in 1624, kent het Amerikaans-Engels nog een aantal leenwoorden uit het Nederlands. Coleslaw is hier een voorbeeld van.

Ik heb het originele recept (met heul veul mayo!) een beetje aangepast naar een wat gezondere variant. Ga naar een bio(super)markt voor gezonde en onbespoten groenten en fruit. Hieronder het recept, enjoy!

biologische-coleslaw-duurzamheidskompas

Voor de salade
400 gr. Witte kool
400 gr. Rode kool
2 wortelen
4 radijsjes
halve ui (liefst rood)
gewelde rozijnen en/of Gojibessen

Je kunt ook andere knapperige ingrediënten toevoegen zoals: venkel, rapen, knolselderij, etc.

Voor de dressing
2,5 dl Turkse yoghurt (heeft de meeste smaak maar kan ook prima met gewone of vegan yoghurt)
extra vierge olijfolie
citroen
peterselie (experimenteer eventueel met andere tuinkruiden zoals koriander, munt en dille)
2 eetlepels mosterd (niet te pikant als je kids hebt)
peper en zout naar smaak

superfoods-duurzaamheidskompas-gezonde-baby-snack-maken

Bereiding

Wel de rozijnen en Gojibessen  in warm water. Snijd de kolen en radijsjes in dunne reepjes, rasp de wortel en snipper de ui. Meng dit in een slaschaal. Als de rozijnen en bessen voldoende zijn geweld, uitknijpen en bij de sla toevoegen.

Meng in een schaaltje de ingredienten voor de dressing: sap van een halve citroen, een scheutje olie, de gehakte peterselie, Turkse yoghurt en de mosterd. Voor de meest knapperige variant de dressing op het laatste moment pas toevoegen en goed mengen door de hele salade. Ik ben ongeduldig en doe de dressing er direct overheen 😀

Eet smakelijk!

Author: Vivianne

Als een vlinder | Niet langs, maar met elkaar | Autodidact | Logopedist | Better safe than sorry | Glas is half vol

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.