Elektrische fiets van de zaak

Elektrische fietsen zijn enorm populair en worden misschien nog wel populairder door de nieuwe Fiets van de zaak regeling. Deze regeling wordt in het leven geroepen omdat de overheid het fietsen naar werk wil stimuleren en hoopt dat mensen vaker hun auto laten staan en in plaats daarvan de fiets naar werk zullen pakken. Een milieubewuste maatregel dus! Wij vertellen je hier alles over woon werkverkeer op de (elektrische) fiets!

Pak de fiets en laat de auto staan

Als je voor de elektrische fiets kiest in plaats van voor de auto, dan belast je het milieu zo’n veertig keer minder. Die statistieken liegen er niet om. Dat zag de overheid ook in. En het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten: meer mensen fietsend naar werk zorgt voor minder verkeersopstopping en een gezondere bevolking. Redenen genoeg om het fietsgebruik te stimuleren met financiële voordelen.

Is elektrisch fietsen eigenlijk duurzamer dan gewoon fietsen?

Maar hoe verhoudt de e-bike zich tot de gewone fiets op de duurzaamheidsschaal? Wat een e-bike van een gewone fiets onderscheidt is de accu. Bij het produceren van die accu’s komen natuurlijk de nodige brandstoffen, productieprocessen en transportkosten kijken, die wellicht belastender zijn voor het milieu dan het produceren van een gewone fiets. Echter, een e-bike is een realistischer alternatief voor een auto dan een gewone fiets. Dus als de e-bike ervoor zorgt dat de auto minder gebruikt wordt, weegt dat op tegen de milieubelasting door de productie van de accu’s en batterijen.  

Hoe zit het met die nieuwe regeling?

De nieuwe Fiets van de zaak regeling gaat in per 1 januari 2020. Met de nieuwe regels wordt het een stuk aantrekkelijker gemaakt om een fiets van de zaak te gebruiken. Het bijtellingspercentage voor een fiets van de zaak is vanaf 2020 7%. De regel is ook in het leven geroepen om het aanschaffen van een fiets van de zaak makkelijker te maken. Wie nu een fiets van de zaak heeft, moet belasting betalen over het privégebruik, dat is lastig bij te houden en daarom niet bepaald aantrekkelijk. 

Fiets én auto van de zaak?

De auto en fiets kunnen volgens de nieuwe regeling prima naast elkaar gebruikt worden. Dit is zo bedacht, omdat het voor velen een te grote stap is om de auto in zijn geheel in te ruilen voor een (elektrische) fiets. Op deze manier is het hopelijk aantrekkelijk om op zijn minst een paar dagen per week de fiets te pakken, in plaats van de auto, zonder helemaal afscheid te hoeven nemen van het gemak van het hebben van een auto.

Wat denk jij? Zal jij met deze regeling geneigd zijn om met een elektrische herenfiets of elektrische damesfiets naar werk te komen? 

-Deze blogpost is gesponsord-

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.