Innovatie als vorm van protest

Toen de koppeling van zijn Ferrari 250 GT het begaf, was voor Ferruccio Lamborghini de maat vol. De Italiaan, rijk geworden met het bouwen van tractoren, moest met zijn Ferrari al vier keer terug naar de fabriek in Maranello. Bij de vijfde keer stapte hij naar het kantoor van de twintig jaar oudere Enzo Ferrari, om verhaal te doen en advies te geven over hoe ze de koppeling konden versterken. Enzo Ferrari lachte het weg, en vertelde Ferruccio dat hij zich maar bezig moest houden met het bouwen van trekkers.

Beledigd vertrok Ferrucio, maar in plaats van mopperen, ging hij zelf een sportwagen bouwen, met voorop een dreigende stier, in plaats van een steigerend paard. De creaties van Lamborghini werden snel gewaardeerd, met de verfijnde Miura als hoogtepunt.

lamborghini-todayifoundout.com-duurzaamheidskompas

Het verhaal van de Italiaanse autofabrikant is typerend voor mogelijkheden ontdekken in ongenoegen. Wat Thomas Edison al eens zei: “Ontevredenheid is de eerste oorzaak van vooruitgang.”

Er zijn meer voorbeelden: Daniel Ek begon Spotify om het illegale downloaden van muziek tegen te gaan: “Better than piracy”, aldus de oorspronkelijke slogan van de muziekdienst. De mede-oprichter van Tesla, Martin Eberhard, wilde een sportauto kopen, maar ergerde zich eraan dat hij alleen uit benzineslurpers kon kiezen. Blendle hekelde paywalls, Kanishk Parashar en Karthik Balakrishnan waren het zat om met tientallen pasjes in hun portemonnee rond te lopen, en ontwikkelden daarom ‘Coin’, dat alle pasjes samenvoegt. Het team achter Peerby had geen zin om ieder product te kopen dat ze slechts sporadisch gebruiken. En de Bitcoin is ook een vorm van protest, over de macht van bankiers.

Edison-Sitting-thomasedison.org-duurzaamheidskompas-quote

Grijze stroom met een groen papiertje

Lees tip:  Vandebron en Yournalism zijn door

Het idee voor Vandebron ontstond ook uit ongenoegen. De manier waarop energieleveranciers in Nederland de groeiende vraag naar groene stroom beantwoordden was niet oke. In totaal koopt nu zo’n 63% van de Nederlandse huishoudens groene stroom, maar slechts 4% van de stroom in Nederland wordt duurzaam opgewekt. De vraag overstijgt ruimschoots het aanbod, maar in plaats van te zeggen “onze groene stroom is op”, of simpelweg meer windmolens te bouwen, wordt met buitenlandse certificaten grijze stroom verkocht als groen.

Het is typerend voor de gevestigde orde dat ze zich in het behouden status quo schikken, of het nu in de energiemarkt, muziek- of auto-industrie is. Er zijn tal van innovaties die status quo willen doorbreken door multinationals wakker te schudden.

Wanneer je voor iets kiest, moet dat iets in beweging zetten.

Of dat nu een Ferrari is, of meer groene stroom.

***
Gastbijdrage door Jaap Grolleman van Vandebron
Afbeeldingen: todayifoundout.com, thomasedison.org

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.