Stappenplan voor een gezond leven

De afgelopen weken ben ik op internet gaan surfen in mijn zoektocht naar manieren die claimen een healthy way of life te zijn.. Niet een makkelijke zoektocht, gezien er zoveel te vinden is! Je blijft maar doorklikken… en meer informatie consumeren. Over een vol hoofd gesproken…

Wat past nu echt bij mij? 

Zelfreflectie en een openbaring

Afgelopen weekend was ik op de verjaardag van mijn neef (neefje mag ik niet meer zeggen. Hij is ondertussen een kerel van 26 is geworden:-)).  Ik raakte aan de praat met hem en nog een familielid. Het gesprek ging over hoe zij zoveel overtollige kilo’s kwijt waren geraakt, dit al een poos stabiel wisten te houden en hoe zij een stuk fitter en energieker waren. De bikkels 🙂

Vol bewondering, wat een trotse tante hoort te doen natuurlijk, luisterde ik en stelde gretig mijn vragen en gaf mijn neef zijn mening over mijn zoektocht en worsteling over wat nu precies zou werken. Hij maakte de opmerking: gewoon proberen en kijken wat bij je past teyze (Turks voor tante). En eigenlijk heeft die wijsneus gewoon gelijk.

bethechange_duurzaamheidskompas

We draaien het even om…

Let’s do some reverse thinking. Als ik het nou eens anders benader? In plaats van te zoeken naar manieren eerst eens te kijken naar wat ik zou willen veranderen in mijn lifestyle. Dan zou ik gerichter kunnen kijken naar de mogelijkheden en vooral knelpunten. En dat heb ik dan ook maar gedaan…

  1. Stoppen met roken

Ja, ik weet het. Super slecht! Dus daarom ook op nummer 1 om mee aan de slag te gaan. Gezonder eten maar toch blijven roken zet natuurlijk geen zoden aan de dijk. Terwijl ik dit schrijf overvalt me wel een YES I CAN gevoel en heb net mijn halfvolle pakje met sigaretten weggegooid.Lets do this cold turkey.

Detox-ondersteuning

Lees tip:  Food & more met Kerime

Het is natuurlijk wel belangrijk om voorbereid te zijn. Op de site van mens en gezondheid staat dat door het stoppen met roken je lichaam met een grote schoonmaakproces start. Voedingsmiddelen die dit ondersteunen zijn:
– water
– Vitamine C (bv. cranberrysap)
– Magnesium (dit geeft rust bij stress)

Dus veel water drinken. Mijn voorkeur gaat uit naar een glaasje water met een schijfje citroen. Dit stimuleert ook je spijsvertering en vetverbranding.

water-strengthsanityhope.blogspot.com2

  1. Minder moe

Volgens mij kan ik wel zeggen dat ik overdag een energieke persoon ben, in tegenstelling tot de ochtend en avond. ‘s-Ochtends niet te genieten (er is een reden waarom ik nog vrijgezel ben ;-), zonder koffie niet de deur uit en ‘s-avonds is de batterij vrij vaak op. En op drukke dagen.. Tja, dan schiet regelmatig eten er ook bij in.

Know your energiekillers

Neem nou de afgelopen weken, dat was hard aanpoten. Mijn reguliere baan, een aantal bestellingen voor meer dan 50 personen. Er komt toch heel wat om de hoek kijken qua organisatie om een bestelling tot een goed einde te brengen. Het vreemde is dat je tussen al die voorbereidingen van voedsel je eigen eetpatroon helemaal niet tot zijn recht komt. Niet eten en te veel doen, zijn ware energiekillers voor mij.

Ik weet dat ik een aantal jaren geleden voor het verliezen van een aantal kilootjes een maand het South Beach dieet heb gevolgd. Met veel succes moet ik zeggen. Ik kan me nog herinneren dat ik er ook een stuk energieker door werd. Gezien ik al cold turkey stop met roken (wat al moeilijk zat is) heb ik besloten om dit concept niet op de koolhydraten toe te passen.

Lees tip:  Eindbestemming: Duurzaamheid

kerime-kilic-duurzaamheidskompas-2

De maaltijdplanning

1 maaltijd raw voeding
Volgens het boek Raw Food Works van Diane Store heeft een mens 25-35 gr ongekookte plant proteïne nodig. Een lijst met plant proteïne groenten, peulvruchten, noten en superfoods staat ook vermeld.  Dit wordt de ochtend dus. Ben zo gefascineerd van de sapjes die ze promoten dat ik de sapcentrifuge op mijn boodschappenlijst heb gezet!

1 maaltijd met eiwit
Laat de omeletten maar komen!

1 maaltijd vrije keuze (ofwel wat de pot schaft)

  1. Weet wat je eet

In het boek Raw Food Works (En ja, die heb ik bij het Rawfood seminar gekocht:-)) wordt ook aangegeven “You are what you eat“. Wat ook wel klopt, volgens mij. Het fijne van het boek is dat het niet geheel “preek je eigen parochie” is. Het stimuleert met alle voorbeelden om na te denken over je voeding. Waar komt het vandaan, hoe wordt het geteeld, wat voor effect heeft het voor je lichaam?

Tja, en als je gaat googelen op “Hoe gezond is onze voeding?” dan wordt er pijnlijk veel duidelijk. Lees hierover ook eens de blog van Vivianne over de narigheden in voedsel. En ook hier is het plan om stap voor stap mezelf te verrijken met kennis om er vervolgens een weloverwogen keuze in te maken.

duurzaamheidskompas-peultjes-salade

Conclusie: streekproducten en Urbangardening?

Ik ga mij de komende tijd verdiepen in de biologische (streek)producten. Eens kijken wat dat dan precies is en of het überhaupt in mijn omgeving te vinden is. Wordt vervolgd dus!

In de tussentijd ben ik op mijn eigen balkon in het klein aan het experimenteren met Urbangardening. De lenteuitjes, knoflook en munt zijn al bijna klaar voor consumptie!

Lees tip:  Eindbestemming: Duurzaamheid

***
Afbeeldingen: Duurzaamheidskompas.nl, strengthsanityhope.blogspot.com

Author: Kerime

Enfez i.o. |Food lover & Food blogger | Traditie met hedendaags tintje | Ambitieus | Nieuwsgierig naar 1001 dingen | Ras optimist

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.