Tomirrow wil kassabon bannen
Het klinkt zo onschuldig: een kassabon. Maar veilig of duurzaam is het niet. De meeste consumenten gooien na vluchtig contact de kassabon weer weg. Met als gevolg blootstelling aan BPA én vervuiling van het milieu. De startup Tomirrow wil daar een stokje voor steken door het verduurzamen van het bonnensysteem. Dat begint bij digitalisering van het hele proces. Een win-win situatie voor winkelier en consument. De één krijgt data, de ander een perfecte administratie. Het milieu gaat er ook nog eens op vooruit. Eigenlijk een win-win-win dus 🙂
Tomirrow: alle aankoopbonnen op één plek
Tomirrow, een online platform dat alle aankoopbonnen voor de retailer en de consument digitaal bewaart, zodat alle gegevens altijd en overal terug te vinden zijn op smartphones, tablets en computers. Een uitkomst voor de consument! Met één (bar)code alle kassabonnen kunnen bewaren en beheren. Door het registreren van aankopen krijgt de consument inzicht in eigen uitgaven, terwijl de retailer op artikelniveau kan zien hoe het productassortiment presteert. Een soort statistieken, dus. Hiermee kunnen vraag en aanbod efficiënter op elkaar afgestemd worden. En laten we vooral duurzaamheid niet uit het oog verliezen.
Bisfenol A (BPA) in kassabon
Niet veel mensen weten dat bijna alle kassabonnen die je ontvangt, geprint zijn op thermisch papier. Dit wordt vervaardigd van onder meer Bisfenol A (BPA). Bisfenol A is een hormoonverstorende stof. Het grootste probleem van BPA is dat het overal om ons heen is. Het is namelijk één van de meest geproduceerde chemicaliën. Het zit in nagenoeg alle plastic verpakkingen of in verpakkingen met een plastic laagje aan de binnenkant.
In een reportage van Avro-Tros Radar werd al melding gemaakt, dat een paar seconden huidcontact voldoende is om BPA door je huid te laten opnemen. Bovendien werkt de stof hormoonverstorend en is schadelijk voor het milieu. Het RIVM maakte al rapporten over BPA en de impact ervan op onze leefomgeving.
“De kennis over mogelijke hormoonverstorende effecten van BPA op de gezondheid is sterk in ontwikkeling. In de EU en in verschillende Europese landen waaronder Nederland zijn preventief maatregelen genomen om de risico’s op nadelige gezondheidseffecten te verminderen. Eind 2014, begin 2015 zullen verschillende belangrijke nu lopende Europese beoordelingen van de gezondheidsrisico’s van BPA worden afgerond.” Aldus het RIVM.
Digitale kassabonnen
De digitalisering van de kassabon lijkt een logische stap. Niet alleen vanwege gezondheidsrisico’s maar ook vanwege duurzaamheid en vooral het gemak. De veiligheid van digitale kassabonnen zijn voor winkeliers nog veel groter. Als consument krijg je maar een paar bonnetjes per week in je handen. Maar een caissière doet de hele dag niets anders dan kassabonnen printen en overhandigen aan klanten.
Los van het gezondheidsaspect: “Geen papier meer met BPA bij je klanten en medewerkers”, heeft dit nog andere grote voordelen voor de retailer. Het is onder aan de streep een grote besparing op de kosten. Immers geen zwerfvuil rond de winkel en geen inkoop meer van kassabonrollen, het vervangen ervan en het onderhoud aan printers. Daarbij is het ook nog eens volledig MVO, want als iets maatschappelijk verantwoord ondernemen is, dan is het wel rekening houden met mens en milieu!
***
Afbeelding: Agro-chemie.nl
– Blogpost powered by Netnotion.nl –