(Vracht)fiets van de toekomst

Helemaal ingeburgerd in de grotere steden in Nederland, de vrachtfiets. Of bakfiets, transportfiets, of hoe je hem ook wil noemen. Vaders en moeders die hun kinderen naar school brengen en meteen even boodschappen doen, de bakker op de hoek die zijn brood ermee bezorgt, gemeentewerkers die hun materiaal meenemen, de mobiele fietsenmaker die zijn klanten opzoekt in de stad, talloze voorbeelden te verzinnen. Ook koeriersdiensten zetten steeds vaker bakfietsen in. Fietskoeriers deden dat uiteraard al langere tijd, ook gemotoriseerde koeriers als DHL geloven steeds meer in de vrachtfiets.

Volgens onderzoeken zorgt goederenvervoer voor zo’n 50% van het totale wegverkeer in grotere binnensteden. De zogenaamde ‘last mile’ is één van de duurste, meest vervuilende en minst efficiënte secties van de totale transportketen. De voordelen van een vrachtfiets voor zo’n ‘last mile’ spreken natuurlijk voor zich. Zeker omdat het meerendeel van de lading vaak niet meer dan 100 kilogram weegt of 1 kubieke meter omvat is die vrachtfiets prima in te zetten.

Verschillende landelijke initiatieven zoals Binnenstadservice proberen die ‘last mile’ efficiënter in te richten. Deels door het slim bundelen van goederen die de stad in moeten, maar ook door goederen die de stad weer uit moeten meteen mee te nemen. Uiteraard wordt daarbij ook gebruik gemaakt van vrachtfietsen. De zoektocht naar een goed verdienmodel voor die ‘last mile’ is nog in volle gang, maar de meerwaarde van een schonere en leefbaardere binnenstad hebben deze initiatieven ruimschoots bewezen. Landelijke koeriersdiensten als DHL experimenteren al even met het grootschalig aanleveren van goederen per transportbus of boot net buiten de stad en het uitleveren van goederen per fiets.

Lees tip:  Ruim 400 kilometer in 24 uur; gekkenwerk!

In ’s-Hertogenbosch fietsen wij al ruim twee jaar rond op een Bullitt-transportfiets. Onlangs hebben we zelfs een tweede Bullitt bijgekocht. Fietsen die de multifunctionaliteit en inzetbaarheid van een fietskoerier aanzienlijk vergroten. Verschillende bedrijven maken specifiek gebruik van onze dienstverlening vanwege de beschikbaarheid van deze vrachtfietsen.

Ook de overheid gelooft daarin. De Europese Commissie financiert daarom Cyclelogistics, een onderzoeksproject dat de bezorging met vrachtfietsen in 12 Europese steden onderzoekt. Volgens hen is het mogelijk om 25% van alle goederen tot 250 kilogram in binnensteden per fiets te vervoeren. Met recht de fiets van de toekomst dus!

 

 

Author: Hanno

Fietskoerier | Shortcut Den Bosch | Duurzame ondernemer | Groen hart | Zadel als bureaustoel en de stad als kantoor

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.