Waardeer het, repareer het!

De laatste decennia is er in Nederland sprake van een samenleving die meer oog krijgt voor duurzaamheid, het milieu, hergebruik en de recycling van producten. De reparatie van producten past prima in dit rijtje erbij. Klusjesmannen worden steeds vaker ingezet in de zogenaamde ‘gig economy’, waarin het tijdelijk inhuren van freelancers de norm is. Klusjesmannen voeren dan op freelance-basis korte reparaties uit. Bijvoorbeeld als een leiding verstopt is, en je een loodgieter nodig hebt. In dat geval kun je een vakman snel online inschakelen via diverse klusser-platforms.

Don’t toss it: fix it!

Recycling en reparaties laten uitvoeren heeft veel voordelen. Niet alleen wordt het milieu gespaard doordat producten gerepareerd en hergebruikt worden. Maar kun je tevens vakmannen voor korte projecten en reparaties inzetten. Dit is vaak voordeliger dan nieuwe aankopen doen.

Repareren is het nieuwe kopen

Nog niet zo heel lang geleden was repareren van defecte apparaten, materialen en onderdelen in Nederland niet voor de hand liggend. Ging tien jaar geleden een televisie kapot, begaf de wasmachine het of raakte iets verstopt? Dan kocht je gewoon een nieuw apparaat of een nieuw onderdeel. Het waren goede economische jaren; er was geld en aanbod genoeg en dat mocht gezien worden!

Verandering is ingezet

De afgelopen tijd is er een andere trend waarneembaar. Niet alleen de portemonnee is dunner geworden, de aandacht voor milieu, grondstoffen en het klimaat is groter dan ooit. Volkomen terecht, want waarom zou je producten die eenvoudig te repareren zijn, tegen relatief lage kosten, eigenlijk weggooien? En het milieu nog verder onder druk zetten als het anders en beter kan?

Doe-het-zelven of inhuren?

De meest klussen thuis kun je als handige doe-het-zelver vaak zelf repareren of oplossen. De aanschaf van een nieuw product is dan niet nodig. Uit onderzoek blijkt dat zo’n 60 procent van de Nederlanders de beslissing of een product nieuw gekocht moet worden of reparatie-waardig is, afhangt van de prijs van de reparatie. Als de reparatie voordelig is, kiest de gemiddelde Nederlander ervoor om een product of defect, bijvoorbeeld als een sanibroyeur verstopt is, te laten repareren. Vooral als het om lastigere defecten gaat en specialisme nodig is wordt vaak een professional geraadpleegd.

Vanuit het oogpunt van kosten, is het aan te raden om niet direct over te gaan op nieuwkoop of het inhuren van een klusjesman bij kleinere defecten en mankementen. Een lamp repareren, een douchekraan vervangen of een verstopt afvoerputje leegmaken en herstellen, zijn echt dingen die je – zelfs met twee linkerhanden – zelf kunt fiksen. Genoeg tutorials op internet die je een eind op weg helpen. Of een handige neef of vriendin bijvoorbeeld?

Online zoektocht

Voor het inschakelen van een vakkundige klusjesman kun je tegenwoordig goed terecht op internet. Bij het inschakelen van een klussers-platform kun je eenvoudig een bekwame vakman te pakken krijgen. Wel is aan te raden om de recensies van andere klanten eerst te checken.

Zodra de klussen ingewikkelder worden, bijvoorbeeld op het gebied van sanitair, of wanneer er risicovolle reparaties met elektriciteit uitgevoerd moeten worden, is het verstandiger om iemand in te huren die verstand van zaken heeft.

Voorstander van reparatie

Het is duidelijk: wij zijn voorstander van reparatie. Allereerst vanuit het oogpunt van het milieu en duurzaamheid. Maar in de tweede plaats ook om de kosten beperkt te houden. Toch blijken er nog steeds hardnekkige barrières te bestaan, welke mensen tegenhouden om voor reparatie te kiezen. De belangrijkste is net al genoemd: kosten. Wanneer het repareren te duur blijkt te zijn of een nieuw product aanschaffen relatief goedkoop is, is nieuwkoop logischerwijs de keuze die veel mensen maken.

Wikken en wegen

Een belangrijke andere afweging is de vraag of je het defect zelf kunt maken of dit relatief goedkoop door een expert kunt laten doen. Verder speelt de levensduur van het product een rol. Mensen kiezen hier niet voor repareren wanneer de levensduur kort is, omdat repareren dan naar verhouding onvoordelig is.

Ten slotte kan het opzien tegen de moeilijkheidsgraad van een reparatie een struikelblok vormen voor mensen om iets te laten herstellen. Ook dan kiezen ze liever voor de ‘gemakkelijkere’ weg en gaan over op de aanschaf van een nieuw product.

Maar toch blijft staan dat reparatie de moeite waard is. Zeker voor je portemonnee en onze planeet!

-Deze blogpost is een samenwerking met Zoofy-

Afbeelding: NeONBRAND via Unsplash

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Voorstander van wereldvrede | Eerlijke verdeling van welvaart | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *