1,3 miljoen Nederlanders willen autodelen

1,3 miljoen Nederlanders zijn bereid om hun auto te verhuren. Voorwaarde is wel dat het eenvoudig te regelen is en de auto goed verzekerd is. Dit blijkt uit een gisteren gepubliceerd onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard. Natuur & Milieu lanceert deze cijfers in het kader van een grootschalige autodeelcampagne, die gisteren van start is gegaan. Samen met verzekeraar Centraal Beheer, de gemeentes Den Haag, Utrecht, Rotterdam, Breda en Nijmegen en de grootste autodeelplatforms van Nederland, SnappCar en MyWheels voert Natuur & Milieu de campagne uit.

Verdienen aan je auto

‘Nooit eerder was het zo makkelijk om geld aan je eigen auto te verdienen ,’ zegt Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. Een gemiddelde auto in Nederland staat 23 uur per dag stil. Maar alle autokosten lopen door, meestal honderden euro’s per maand aan vaste lasten. Wie zijn auto een paar keer per maand voor 40 euro per keer verhuurt, heeft z’n autokosten er zo uit. Bijna de helft van alle Nederlanders (45%) leent zijn auto nu al uit aan bekenden. Autodelen betekent milieuwinst, schonere lucht en een socialere maatschappij. ‘Autodelen moet normaal worden. We hopen dat autodelen over 10 jaar net zo vanzelfsprekend is als autobezit. Het potentieel van 1,3 miljoen laat zien hoe reëel deze gedachte is,’ aldus Olof van der Gaag.

Startkapitaal: vijf kortingsbonnen

Iedereen die zich aanmeldt bij een van de autodeelplatforms via ikbenhopper.nl/autodelen van Natuur & Milieu krijgt vijf kortingsbonnen. Met deze kortingsbonnen mag je aan de eerste vijf huurders 10 euro korting geven.  Een laagdrempelige manier om kennis te maken met autodelen. Bijkomend voordeel: gebruikers maken makkelijk kennis met jouw auto. Wie zijn auto op een autodeelplatform zet, is tijdens de verhuurperiode allrisk verzekerd. Bovendien is alles meteen goed geregeld. De autodeel campagne sluit aan bij het SER Energieakkoord. In 2018 moeten er 100.000 goed gedeelde deelauto’s zijn in Nederland.

Lees tip:  Nederlandse stroom vergrijst

Profiel autodelers

Hoopgeleide twintigers, dertigers en veertigers zijn de grootste groep autodelers, blijkt uit een analyse van SnappCar. Ook de gegevens van MyWheels bevestigen dit beeld. Mannen zijn in de meerderheid bij zowel huur als verhuur. Voor huurders zijn de belangrijkste reden om een auto te huren: goedkoop (82%), het gemak van een auto uit de buurt (68%) en 43% vindt het goed voor het milieu. Verhuurders noemen, naast het financiële aspect (74%), het delen van spullen goed (70%) en het milieuaspect (56%). 14% van de verhuurders laat anderen graag de ervaring van hun auto beleven. De middenklasse auto’s Ford Focus, Renault Megane en de Peugeot 206 worden het vaakst verhuurd, tonen gegevens van MyWheels aan. Kleine stadsauto’s zijn ook populair in de verhuur.

Autodelen booming

Autodelen stijgt explosief, blijkt uit alle recente onderzoeken. Eind 2014 telde Nederland een recordaantal deelauto’s en steeg autodelen met 113% ten opzichte van het jaar daarvoor (TNS Nipo).

Over de Hoppercampagne

De Hoppercampagne is bedoeld om Nederlanders slimmer te laten reizen. Een Hopper is slim. Denkt verder dan zijn eigen auto en de trein. Pakt net zo makkelijk ’n deelauto, fiets of taxi. Werkt op kantoor, thuis of onderweg. Een Hopper kiest gewoon wat handig is, prettig of snel. De campagne laat zien dat slim reizen heel gewoon en gemakkelijk is. De Hoppercampagne  moet bijdragen aan minder belasting van het milieu en minder files en is een initiatief van Natuur & Milieu.

***
Afbeelding: Jeremy Bishop via Unsplash

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.