E-mailactie: scholen commercie-vrij!
“Kindermarketing voor (ongezonde) producten dringt overal het leven van kinderen binnen. De overheid moet hier paal en perk aan stellen. Scholen moeten reclamevrije zones worden!” Aldus foodwatch, de voedselwaakhond van Nederland.
Eén op de zeven kinderen in Nederland is te dik. Kindermarketing door voedselbedrijven speelt daarin een hoofdrol; de meeste kinderproducten zijn te vet, te zoet of te zout.
Op de ontbijttafels van het Nationaal Schoolontbijt staat niet het fruit dat kinderen zo hard nodig hebben. Wél de onverantwoorde producten van sponsorende voedselbedrijven. Ook bij het Koningsontbijt bepalen de voedselbedrijven wat er op de ontbijttafels staat. Zo dringt kindermarketing zelfs onze scholen binnen. Maar onderwijs en voedselindustrie hebben volstrekt andere belangen. Scholen leren kinderen mondige wereldburgers te worden; voedselbedrijven willen producten verkopen.
Vind jij ook dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing? Stuur dan een e-mail naar het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Samen vragen we de overheid om van scholen reclame-vrije zones te maken!
Over foodwatch
foodwatch is dé voedselwaakhond van Nederland. Samen met duizenden consumenten zoals jij zetten we ons in voor jouw recht op eerlijk, veilig en gezond voedsel. We laten zien waar het fout gaat en wijzen overheid en industrie op hun verantwoordelijkheid om consumenten te beschermen. We zijn een internationale organisatie en volledig onafhankelijk. Dit betekent dat we voor en door consumenten werken.
***
Afbeelding: breakfastabroad.blogspot.com
Bron: foodwatch.nl