foodwatch dient klacht in over AH en Jumbo
foodwatch heeft vandaag een klacht ingediend bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) over 14 producten die bij Albert Heijn en Jumbo worden verkocht. Op de betreffende bakproducten, zoutjes, mayonaise en sambal ontbreekt de veiligheidswaarschuwing die verplicht is vanwege het gebruik van één van de omstreden ‘Southampton Six’ kleurstoffen.
Indien E102, E104, E110, E122, E124 of E129 wordt gebruikt, moet er expliciet een veiligheidswaarschuwing op de verpakking worden vermeld: ‘Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.’
Dit blijkt bij de twee marktleiders op een deel van de producten die foodwatch heeft onderzocht te ontbreken. Naast het indienen van een klacht bij de NVWA heeft foodwatch ook Albert Heijn en Jumbo opgeroepen deze producten uit het schap en de online verkoop te halen.
Campaigner Sjoerd van de Wouw van foodwatch:“Supermarkten als Albert Heijn en Jumbo horen geen producten te verkopendie niet voldoen aan de wet. Het gaat hier om de gezondheid van kinderen, daar moet je niet mee rommelen.”
Verplichte waarschuwing op omstreden kleurstoffen
Azo-kleurstoffen staan al lange tijd ter discussie. Een doorbraak in de discussie volgde nadat wetenschappers van de Universiteit van Southampton in 2007 op basis van onderzoek concludeerden dat de 5 azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 en 1 andere kleurstof E104, hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken. Sindsdien worden deze kleurstoffen de ‘Southampton Six’ genoemd. Toxicologen analyseerden het onderzoek en zagen hierin een bevestiging van eerder onderzoek dat bepaalde voedseladditieven het gedrag van kinderen kunnen beïnvloeden.
De Engelse overheid, opdrachtgever van het onderzoek, adviseerde ouders en fabrikanten vervolgens om de kleurstoffen voortaan te mijden. De EFSA, een deskundigenpanel dat de Europese Commissie adviseert en oordeelt over de toelating van nieuwe E-nummers in Europa, heeft ook kritisch naar de kleurstoffen gekeken. Zij zette 24 relevante onderzoeken op dit gebied op een rij, waarvan de meeste onderzoeken een relatie zagen tussen de onderzochte voeding en gedrag bij kinderen.
De EFSA vond desondanks, tot verbazing van foodwatch, het bewijs nog onvoldoende om tot een verbod over te gaan. De Raad van Ministers van Europa besloot daarom de producten niet te verbieden maar fabrikanten wel te verplichten vanaf 2010 op de producten met deze kleurstoffen een veiligheidswaarschuwing te plaatsen: “Kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden.”
foodwatch vindt dit een vreemde ontwikkeling die in strijd is met het voorzorgsbeginsel uit de Algemene Levensmiddelen Verordening EG 178/2002. Dit voorzorgsbeginsel houdt in dat bij twijfel over de veiligheid ervan, stoffen van de Europese markt geweerd dienen te worden.
Fabrikanten voldoen niet aan wettelijke verplichting
Een deel van de fabrikanten is na 2010 overgestapt op natuurlijke kleurstoffen of is gestopt met het gebruik van kleurstoffen, maar nog altijd is er ook een deel dat deze omstreden kleurstoffen blijft gebruiken. Uit een inventarisatie bij de grote supermarkten blijkt dat Albert Heijn nog zeker een dertigtal en Jumbo minstens rond de vijftig producten verkopen met deze kleurstoffen. Dit cijfer is exclusief de alcoholische dranken die immers niet voor kinderen bedoeld zijn. Het betreft voornamelijk frisdranken en snoep maar ook producten als dressings, sambals, bonbons en bakproducten.
Op zeker 14 van deze producten ontbreekt de verplichte veiligheidswaarschuwing. Niet alleen blijven de fabrikanten van deze producten de omstreden kleurstoffen zonder duidelijke noodzaak gebruiken, maar zij voldoen hierbij niet eens aan Europese regelgeving ten aanzien van de kleurstoffen. Dit vindt foodwatch onacceptabel, zeker gelet op het risico dat deze kleurstoffen voor kinderen met zich mee brengen.
E-mailactie: al duizenden mails aan AH en Jumbo
Eerder deze week startte foodwatch een e-mailactie richting de marktleiders onder de supermarkten, Albert Heijn en Jumbo, die samen meer dan de helft van alle boodschappen in Nederland verkopen. Deze supermarkten zouden geen producten moeten willen verkopen die in strijd zijn met het voorzorgsprincipe en mogelijk onveilig voor kinderen. foodwatch vindt het hoog tijd om de resterende producten met de ‘Southampton Six’ kleurstoffen uit het assortiment te nemen. Duizenden consumenten deden ondertussen mee aan de e-mailactie via de website van foodwatch.
Over foodwatch
foodwatch is de onafhankelijke non-profit voedselwaakhond, die actief is in Nederland, Duitsland en sinds kort ook in Frankrijk. De organisatie ontvangt geen geld van de overheid of van de levensmiddelenindustrie. foodwatch werkt aan betere regelgeving die consumenten beschermt tegen gezondheidsrisico’s en fraude. Ook eist foodwatch transparantie in de voedselketen. Dit doet ze via onderzoek, overleg, lobby en acties. Samen met consumenten staat foodwatch voor eerlijk, veilig en gezond eten.
***
Bron: foodwatch
Afbeeldingen: ohmygodd.com, blog.isango.com