Kliekipedia.nl tegen voedselverspilling

Voedselverspilling: een veel besproken onderwerp. Toch blijkt het in de praktijk lastig voor consumenten om hun eigen verspilling terug te dringen. De Stichting Ideële Reclame (SIRE) komt met een mogelijke oplossing in de vorm van Kliekipedia.nl; een website waar je gemakkelijk inspiratie kunt opdoen om lekker te koken met kliekjes in de koelkast. De lancering van de campagne was gisteren met minister Sharon Dijksma.

voedselverspilling-sire-duurzaamheidskompas-2

Kliekipedia.nl tegen voedselverspilling 

Via Kliekipedia.nl kan iedereen inspiratie opdoen om van kliekjes iets lekkers te maken. De website biedt informatie, inspiratie, tips en recepten om verspilling terug te dringen. Ook zijn hier video’s te vinden van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie waarin zij laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

Kliekipedia.nl wordt ondersteund met een originele TV- en radiocommercial die ook bestaan uit ‘kliekjes’ van iconische reclamespots uit het verleden en roept consumenten op om in actie te komen. Kortom, een speelse en concrete manier van SIRE om mensen te activeren minder voedsel te verspillen.

kliekipedia-sire-duurzaamheidskompas
Hot or Not?

Wij waren erg benieuwd en hebben de website alvast gecheckt voor jullie. De lay-out is helder en gebruikersvriendelijk. Er staan inmiddels tientallen recepten op, goed leesbaar, maar nog niet in elke categorie evenveel. Het leuke is dat je zelf je eigen kliekjes recept kunt toevoegen. Ook onze redactie wil daar binnenkort zeker een bijdrage aan leveren!

Tot slot, een handige pagina om te bekijken is wat ons betreft de Top 1o tips tegen verspilling. Als Duurzaamheidskompas.nl vinden we dit in ieder geval een mooi initiatief om voedselverspilling eens goed onder de aandacht te brengen. Dat hebben we recent ook gedaan met de winactie ‘KiekjeKliek’ waarbij Michel Rekers als winnaar uit de bus kwam met zijn smakelijke kliekjes recept.

Lees tip:  Goede voornemens 2014: FoodBattle

vegetarische snert duurzaamheidskompas

Consument grootste verspiller 

Nederland gooit jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg, van de boer, via de winkel tot horeca en consument. De consument zelf blijkt de grootste verspiller met 50 kilo per persoon per jaar. Ruim 14% van alle etenswaren die we kopen, gaat ongebruikt de prullenbak in.*

voedselverspilling-sire-duurzaamheidskompas

“Zonde”, vindt directeur Lucy van der Helm van SIRE. “Het doel van deze campagne is consumenten te laten realiseren dat zij zelf aan zet zijn om voedselverspilling terug te dringen. Dit doen wij nu door te laten zien dat koken met overgebleven ingrediënten en kliekjes lekker, leuk en ook nog eens goed voor de portemonnee is.”

Verbond tegen voedselverspilling

Hans Peters, die binnen het SIRE bestuur dit project leidt, is trots op de samenwerking met veel partijen. “Naast de gebruikelijke bijdrage van de bureau- en mediawereld zijn nu ook andere partijen betrokken: A-merken, supermarkten, het Voedingscentrum, auteurs en BN’ers.”, aldus Peters.

De volgende partijen hebben belangeloos bijdragen: Orchestra, Digitas/Lbi, Sanoma, ANPinOpdracht, De Nationale Denktank, HD Videoproductions, PitchPR, Postoffice Amsterdam, Ramon Tiernagan Music&Sound, RenM|Matrix, Schuttelaar & Partners en 24Kitchen.

Supermarkten en A-merken stelden hun spots belangeloos beschikbaar voor de TV- en radiocommercial, zie hieronder.

Het Voedingscentrum leverde inhoudelijke bijdrage aan de totstandkoming van Kliekipedia.nl. Na afloop van de campagne zal het Voedingscentrum ervoor zorgen dat de opbrengst van dit initiatief niet verspild wordt.

*Voedingscentrum Factsheet Voedselverspilling door consumenten 2014

***
Bron: SIRE
Afbeeldingen: SIRE, Duurzaamheidskompas.nl

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *