Nederlandse mode-doorbraak?

Vandaag is op het congres Groen is de Rode Draad in Utrecht een kledingstuk gepresenteerd, gemaakt van een garen dat voor 100% is gewonnen uit katoenafval. De vinding, SaXcell genaamd, kan het antwoord zijn op een gigantisch probleem in de kledingsector: de jaarlijkse afvalberg van 25 miljoen ton aan katoenen kleding.

Gerecycled katoengaren biedt mogelijk oplossing voor miljoenen tonnen aan katoenafval wereldwijd.

SaXcell is een uitvinding van de Nederlanders Gerrit Bouwhuis en Ger Brinks, verbonden aan Saxion University of Applied Science in Enschede. Zij kregen in 2011 het idee om een vezel te ontwikkelen van afvalkatoen. Nu is het voor het eerst gelukt een doek te weven van SaXcell.

Van 1 kilo katoen kan minstens 980 gram nieuw garen worden gesponnen.

SaXcell is door het Arnhemse modemerk Humanoid verwerkt tot een jurk. Die werd vandaag gedragen door Jolande Sap, tijdens het congres Groen is de rode Draad in Utrecht. Sap werkt namens MVO Nederland als programmamanager voor het ‘Plan van Aanpak’. Dit is een initiatief van de drie brancheverenigingen in de mode (Modint, INretail en VGT) om maatschappelijk verantwoord ondernemen te bevorderen in de sector.

Jolande-Sap-in-SaXcell-by-Humanoid-duurzaamheidskompas

Internationale doorbraak in modeindustrie

SaXcell kan een wereldwijde doorbraak betekenen voor het recyclen van kleding. Tot nu toe was geen goedwerkende techniek beschikbaar om oude kleding te recyclen tot een hoogwaardige grondstof. Uit onderzoek van EY, uitgevoerd in opdracht van het Plan van Aanpak, Rijkswaterstaat en MVO Nederland, blijkt dat het winnen en het gebruik van SaXcell voor vrijwel alle modemerken en –retailers commercieel interessant kan zijn.

Hoe nu verder?

De eerste versie van het doek gemaakt van SaXcell is vorige week door MVO Nederland tentoongesteld op de Dutch Design Week in Eindhoven. Na de presentatie op Groen is de Rode Draad zal Saxion het doek onthullen in New York, tijdens een vergadering van de Sustainable Apparel Coalition op 12 november: een bijeenkomst waar de grootste modemerken in de wereld aanwezig zijn. Daar hoopt Saxion op de definitieve doorbraak van SaXcell.

***
Afbeeldingen: MVO Nederland, Jan Adelaar (Uitgelicht)

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.