Onderzoek: ‘Groene’ marketing
Het is voor bedrijven steeds meer vanzelfsprekend om sociaal en maatschappelijk verantwoord te ondernemen en mee te gaan met de duurzame trends. Fairtrade koffie, elektrische auto’s en biologische gewassen zijn slechts voorbeelden waarop bedrijven hun producten meer sociaal verantwoord maken.
Benadrukken ‘groen’ karakter product
Consumenten lijken erg enthousiast wanneer producten ‘groener’ worden, bedrijven milieuvriendelijker produceren of zij gezonde producten zonder suikers en zout kunnen kopen. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch om bij de (her)lancering van een product te benadrukken dat de bedoeling was om een maatschappelijk verantwoorder product te ontwikkelen. Maar hoe reageren consumenten eigenlijk op dit soort informatie?
Onderzoek
Deze vraag werd recentelijk onderzocht door George Newman, Margarita Gorlin en Ravi Dhar. Ook al zijn fairtrade, milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde producten en acties de afgelopen jaren trending, verrassend genoeg is wetenschappelijk niet onderzocht hoe consumenten op deze initiatieven reageren.
Newman en zijn collega’s bestudeerden of kwaliteitsevaluaties en aankoopintenties van consumenten beïnvloed worden door maatschappelijke verantwoorde informatie. Heeft het geven van informatie over bijvoorbeeld de milieuvriendelijkheid van een product invloed op hoe consumenten het product evalueren en of ze het willen kopen? Zo ja, maakt het dan uit hoe bedrijven deze informatie presenteren?
De rest van dit artikel lezen? Klik hier.
***
Dit artikel is gepubliceerd op marketingfacts.nl en is geschreven door Ilona de Hooge universitair docent bij de afdeling Marketing Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en universitair docent bij de afdeling Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit.
Afbeelding: momanthology.com