Onderzoek: ‘Groene’ marketing

Het is voor bedrijven steeds meer vanzelfsprekend om sociaal en maatschappelijk verantwoord te ondernemen en mee te gaan met de duurzame trends. Fairtrade koffie, elektrische auto’s en biologische gewassen zijn slechts voorbeelden waarop bedrijven hun producten meer sociaal verantwoord maken.

Benadrukken ‘groen’  karakter product

Consumenten lijken erg enthousiast wanneer producten ‘groener’ worden, bedrijven milieuvriendelijker produceren of zij gezonde producten zonder suikers en zout kunnen kopen. Het lijkt dan ook niet meer dan logisch om bij de (her)lancering van een product te benadrukken dat de bedoeling was om een maatschappelijk verantwoorder product te ontwikkelen. Maar hoe reageren consumenten eigenlijk op dit soort informatie?

groenten-momanthology.com-duurzaamheidskompas

Onderzoek

Deze vraag werd recentelijk onderzocht door George Newman, Margarita Gorlin en Ravi Dhar. Ook al zijn fairtrade, milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde producten en acties de afgelopen jaren trending, verrassend genoeg is wetenschappelijk niet onderzocht hoe consumenten op deze initiatieven reageren.

Newman en zijn collega’s bestudeerden of kwaliteitsevaluaties en aankoopintenties van consumenten beïnvloed worden door maatschappelijke verantwoorde informatie. Heeft het geven van informatie over bijvoorbeeld de milieuvriendelijkheid van een product invloed op hoe consumenten het product evalueren en of ze het willen kopen? Zo ja, maakt het dan uit hoe bedrijven deze informatie presenteren?

De rest van dit artikel lezen? Klik hier.

***

Dit artikel is gepubliceerd op marketingfacts.nl en is geschreven door Ilona de Hooge  universitair docent bij de afdeling Marketing Management aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, en universitair docent bij de afdeling Marketing en Consumentengedrag aan de Wageningen Universiteit.

Afbeelding: momanthology.com

Lees tip:  Reclame billboards als daklozenopvang

Author: Nur

Oprichter Duurzaamheidskompas.nl | Scriptschrijver | Flexitariër | Sushi rulez | Mama van 3 | Zwak voor dieren | liefhebber van dramatische liefdesverhalen

Share This Post On

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.